LTStraipsnyje, remiantis Vytauto Kavolio revizionizmo samprata, kurioje iš esmės kritikuojama sava socialinė sistema bei ideologija, analizuojamas Kunčiaus romanas „Ornamentas“. Teigiama, kad Herkus Kunčius lietuvių literatūros kontekste yra aiškus revizionistas; aiškinamasi, ar tokia rašytojo pozicija iš esmės motyvuota, ar ji tėra paprasčiausias kosmopolitinis chuliganizmas. Aptariamo romano konceptualinis užtaisas – supriešinti ir tokiu būdu panaikinti vertybines perskyras tarp žemo, purvino, nekilnaus, atmetamo (fekalijų) ir kilnaus, skaidraus, blizgančio, trokštamo (brangakmenio). Jungiamos supriešintos vertybės, sampratos, taip metant iššūkį stereotipiškai sumontuotai kultūrinei sąmonei. Rašytojas tikrina skaitytojo intelektualinį budrumą ironiškai žaisdamas jo istorinėmis žiniomis, dekonstruodamas pačią realumo sampratą. Herkus Kunčius – bene vienintelis Lietuvos autorius, gebantis taip intertekstualiai žaisti nusistovėjusiomis hierarchinėmis vertėmis, intelektualia ironija jas desakralizuoti, atskleisti visame kame glūdintį reliatyvumą – ir tokiu būdu mėgautis individualistine meninės laisvės savivoka, autoironiškai išsilaisvinti iš kaustančių socialinių-kultūrinių rėmų. Kunčius ironiškai dekoduoja kultūrą, žaidžia kultūriniais kodais, praeitimi; peržengia istoriją, įsiskverbia į jos prigimtį, ironiškai dekoduoja pirmaprades esmes. Rašytojas toli gražu neskelbia pasauliui mesijinės apaštalo Tiesos – visiškai priešingai: būtent tokia tiesa tampa didžiausiu jo kritikos taikiniu. Būtent todėl jis pagal Kavolį atspindi revizionisto, o ne revoliucionieriaus sampratą.Reikšminiai žodžiai: Chuliganizmas; Demitologizacija; Herkus Kunčius; Ironija; Kultūrinė ideologija ir kritika; Literatūra; Reviozinizmas; Socialinė kritika; Šiuolaikinė proza; Cultural ideology and criticism; Demitologisation; Herkus Kunčius; Hoologanism; Irony; Lithuanian literature; Modern prose; Revisionism; Social criticism.
ENThis essayistic article on Herkus Kunčius' novel Ornament is based on the concept of revisionism, the author of which is a renowned Lithuanian sociologist Vytautas Kavolis. Albeil Kavolis is not the first to analyze revisionism, he was selected as a scholar mainly for the purpose of the theme of the conference as well as for the scope and magnitude of the sociologist's thought. The authors of the article remind the reader that Kunčius is a dissident writer in the context of the Lithuanian literature studies. Therefore, the aim of the article is to analyze one of the works of the writer in question in order to see the reasons for such attitude towards the artist. The authors use the concept of a revisionist and compare it with the concept of a hooligan as well as a revolutionist. Following Kavolian understanding of a revisionist, the authors conclude that Kunčius matches the profile of the sociologist's understanding only to some extent. But the article does not forget to notice that the text of Kavolis on revisionism matches a larger scope of ideas than, perhaps, the sociologist himself has expected. [text from author]