LTStraipsnyje, išanalizavus D. Faulkner (1996), C. Bowman (1996), A. Poon (1993), M. Porter strateginius modelius, parenkamas turizmo sričiai tinkamiausias modelis, apimantis 4 pagrindinius principus, susijusius su rinka ir vartotojais, resursų valdymu, inovacijų diegimu bei strateginės pozicijos stiprinimu. [...] Remiantis A. Poon (1993), C. Molier (1988) bei turizmo strategijos formavimo lygiais, pateiktas siūlomas Lietuvos turizmo strategijos formavimo modelis. Be to, išanalizuoti Lietuvos turizmo strategiją reglamentuojantys teisės aktai. Anksčiau minėtos M. Porter strategijos nėra specialiai sukurtos turizmo verslui, tačiau gali būti taikomos paslaugų sferoje. Dėl M. Porter strategijų ribotų galimybių ir kritikos A. Poon pateikia naują turizmo sričiai pritaikytą strategijos formavimo modelį, kurio pagrindas yra pirmenybė vartotojams, lyderio pozicija kokybės srityje, radikalių inovacijų naudojimas bei turizmo įmonės strateginės pozicijos stiprinimas verslo vertybių grandinėje. Turizmo strategija formuojama keliais lygiais: valstybiniu, teritoriniu/regioniniu ir instituciniu. Turizmo planavimas ir strategijos rengimas lygmenimis yra būtina sąlyga turizmo plėtrai Lietuvoje užtikrinti, o ypač pristatyti Lietuvą kaip konkurencingą valstybę tarptautiniame turizmo sektoriuje. Kad Lietuva galėtų konkuruoti tarptautinėje turizmo rinkoje, reikia parengti nuoseklią turizmo strategiją ir ją įgyvendinti. Turizmo planavimas ir bendrosios turizmo strategijos rengimas turi būti vykdomas trimis lygiais: valstybiniu, regioniniu ir instituciniu. Strategijos rengimas valstybiniu lygmeniu yra visos šalies turizmo strategijos pagrindas. [Iš leidinio]Ši strategija turi diktuoti gaires kitų lygmenų strategijoms rengti. Šiame lygmenyje turi būti akcentuojami struktūriniai Lietuvos regionų vystymo planai, tarptautiniai ir Europos Sąjungos turizmo standartai bei turizmą reglamentuojantys teisiniai dokumentai. Regioninėms turizmo strategijoms priklauso atskirų miestų, rajonų, regionų strateginiai plėtros planai, turizmo programos regiono mastu ir kiti savivaldybių ar vietinės valdžios parengti dokumentai, reglamentuojantys turizmo plėtrą atskiruose regionuose. Remiantis šio lygmens strategijomis, rengiamos institucinio lygmens turizmo paslaugų vystymo strategijos. Optimalus variantas – pasinaudoti A. Poon strateginiu modeliu turizmo sričiai. Šis modelis akcentuoja ciklišką turizmo įmonės veiklą, orientuotą į vartotojus ir rinką per turimų įmonės resursų ir inovacijų valdymą, kad sustiprėtų turizmo įmonės strateginė pozicija. Visos turizmo įmonės turėtų formuoti Lietuvos turizmo strategiją pagal sukurtą turizmo strategijos formavimo modelį lygmenimis, kur institucinio lygio strategijos formavimas apima A. Poon strateginio modelio cikliškumą kokybės ratą. Taip pat straipsnyje rekomenduojama naudoti dvimetę Lietuvos strategijos įgyvendinimo kontrolę, kad būtų užtikrintas efektyvus strategijos formavimo lygių suderinamumas ir šio proceso priežiūra. Šis ciklas apima nedetalizuotos kontrolės laikotarpį, kuris po 1 metų tampa detalizuotos kontrolės laikotarpiu. Nedetalizuota kontrolė – tai direktyvų ir veiksmų numatymas bei modeliavimas strategijos įgyvendinimo kontrolei užtikrinti. [...]. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Poon modelis; Turizmo strategija; Turizmo strategijos formavimas; Turizmo strategijos kontrolė; Lithuania; Poon model; Tourism strategy; Tourism strategy control; Tourism strategy formation; Tourism strategy implementation.
ENThe article discusses strategic models and emphasizes the most appropriate A. Poon's strategic model for tourism. This model includes 4 basic principles in the process of tourism activity strategy formation. Later, Lithuania tourism strategy formation at various levels is presented (state level, regional level, and institutional level). In order to ensure efficient Lithuania tourism strategy formation at various levels and their coordination, it is important to use a suggested tourism strategy formation model and control scheme as well. It is recommended to use a double-year control to ensure effective implementation of Lithuania Tourism Strategy, strategic level compatibility and effective control of this process. [From the publication]