LTStraipsnyje, pasitelkiant rašytinius ir archyvinius šaltinius, daugiausiai Romerių, gyvenusių ar dar tebegyvenančių emigracijoje, prisiminimus, aprašomas Tytuvėnų dvaras. Atkuriant dvaro istoriją, naudojamasi jo istoriografija, aptariami jos autorių pateikti neatitikimai. Rašant XIX-XX a. dvaro istoriją, naudotasi autentiška, Romerių giminės archyve Briuselyje saugoma medžiaga. Aprašomi ne tik dvaro pastatai, interjerai, bet ir jo aplinka, istorinės-politinės peripetijos, vertusios apgriautą ar suniokotą dvarą atstatinėti ar įrenginėti iš naujo. Istoriją pagyvina dvaro kasdienybės aprašymai, jame įrengtos dailės dirbtuvių ir audimo mokyklos, pristatomi dvare buvę meno rinkiniai, jų ir viso dvaro likimas. Straipsnį papildo dvarą, jo interjerus ir gyventojus, taip pat meno rinkinį iliustruojančis nuotraukos, pateikiamas Edvardo Roko Romerio prieš Antrąjį pasaulinį karą braižytas pagrindinio dvaro pastato planas. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Tytuvėnų dvaras; Dvarų kultūra; Radvilos (Radziwill; Radvila family); Vankavičiai; Romeriai; Tytuvėnai Estate; Culture of estates; Vankavičiai; Romeriai.
ENThe article describes the Tytuvėnai Estate and uses as references written and archival sources and the reminiscences of the Romeriai family, who lived or who are still living in emigration. During the process of recounting the history of this estate, its historiography was utilized and the inadequacies of its authors discussed. Authentic material kept in the archive of the Romeriai family in Brussels was used while writing the history of the estate during the 19th and 20th centuries. Not only the buildings of the estate and their interiors are described, but also the environment of this estate, and the historical-political situation that led to the rebuilding and refurnishing of the devastated and ramshackle estate. The history is brightened up by descriptions of everyday life, of the art studio and school of weaving of the estate. The collections of art, their fate and the fate of this estate itself are described in this article. The article is illustrated with photographs of the estate and its interiors and occupants and there also photographs that illustrate its art collection; and the plan for the Manor House, which was designed before World War II by Edvardas Rokas Romeris, is also presented. [From the publication]