LTNaujos kūrybos sritys, tokios kaip dizainas ar taikomoji fotografija, kurių profesionali raiška pradeda formuotis šeštojo dešimtmečio pabaigoje, provokuoja naujus sovietologinius diskursus. „Atlydžio“ (1953-1964) taikomosios grafikos (plakatai, pašto ir vinilo plokštelių vokai, maisto produktų pakuotės, atvirukai, reklaminiai-informaciniai leidiniai) šaltiniais reikėtų laikyti darbus, sukurtus iki 8 dešimtmečio vidurio. Tačiau analizuojant pasirinktą tyrimo objektą kyla tam tikrų sunkumų – sovietinio laikotarpio smulkioji grafika ir kita reklaminė produkcija yra iš dalies arba visai nedatuota, nežinomi projektų ar fotografijų autoriai, spaustuvės. Be to, dalis projektų į gamybą patekdavo praėjus keleriems metams po sukūrimo, tai dar labiau apsunkina jų datavimą. Labiau pasisekė prieš šimtmetį „kolekcinį“ statusą įgavusiems darbams – plakatams, pašto vokams, atvirukams, kurių galima rasti muziejų archyvuose, bibliotekų fonduose ir privačiose kolekcijose; kultūriniu reliktu tapo vinilo plokštelių vokai, fonotekose saugomi kaip garso įrašų pakuotės. Straipsnyje nagrinėjama „atlydžio“ laikotarpio taikomoji grafika – plakatai, pašto vokai, atvirukai, smulkioji reklaminė produkcija, pakuotės, – kurioje buvo naudojama fotografija, siekiant nustatyti fotografijos įtaką sovietų Lietuvos taikomosios grafikos meninės kalbos bei funkcionalumo savybių formavimuisi ir atskleisti sąsajas su tuo laikmečiu pasaulyje egzistavusiomis modernizmo srovėmis. Darbe naudojami sovietinės antropologijos ir kultūros sociologijos diskursai.Reikšminiai žodžiai: Atlydys; Atlydžio laikotarpis; Fotografija; Grafika; Modernizmas; Poligrafija; Sovietinė antropologija; Taikomoji grafika; Applied graphics; Graphic; Lithuania; Modernism; Photography; Polygraphy; Soviet anthropology; Thaw period; Thaw perios.
ENNew fields of art, such as design and applied photography, the professional expression of which emerges at the end of the sixth decade, provoke new Sovietological discourses. Works created before the middle of the eighth decade should be considered sources of applied graphics (posters, post and vinyl disc sleeves, food product packages, postcards, advertising and information publications) of the Thaw period (1953–1964). However, when analysing a chosen object of research, certain difficulties emerge – small graphics and other advertising publications are partially dated or not dated at all, project and photography authors and publishing houses are unknown. In addition, part of this material was produced several years after it was designed, what makes it more difficult to date them. Works, which were granted the status of “collectable” items, i.e. posters, post envelopes, and postcards, which can be found in museum archives, library funds and private collections, were more successful in this respect. Vinyl disc sleeves became cultural relics, which are now kept in libraries as sound record packaging. The article analyses the applied graphics of the Thaw-era – posters, post envelopes, postcards, minor advertising products, and packages, where photography was used. These items are analysed in order to define the impact of photography on the artistic language and the formation of functional characteristics of applied graphics of the Soviet Lithuania and to reveal its links with global modernism tendencies of the period. The work uses Soviet anthropology and cultural sociology discourses.