LTTarpukario metais fotografija buvo viena išskirtiniausių Vilniaus meninio gyvenimo sferų, o Vilniaus fotografų bendruomenė buvo gerbiama kaip viena svarbiausių visoje Lenkijoje. Vilniaus fotografų klubas vertintas kaip viena prestižiškiausių Lenkijos sąjungų, subūrusių fotografus-menininkus. Kai kurie to meto lenkų meninės fotografijos tyrinėtojai buvo linkę pripažinti, jog Vilniaus fotografai besąlygiškai nusipelno pirmaujančių fotografijos srityje titulo. Jų ryškiausias atstovas – Janas Bulhakas buvo ne tik kūrėjas, teoretikas, bet ir nenuilstantis publicistas bei aktyvus fotografinio gyvenimo puoselėtojas. Šio straipsnio tikslas – aprašyti Vilniaus fotografų bendruomenę ir jos pastangas organizuojant parodas bei leidžiant publikacijas. Straipsnyje analizuojami keli probleminiai klausimai: Fotografų entuziastų asociacijos ir Vilniaus fotografų klubo istorija ir veikla, meninės fotografijos parodų organizavimas ir rengimas (pavyzdžiui, 1927 m. Adomo Mickevičiaus gimnazijoje įvykusi Pirmoji nacionalinė meninės fotografijos paroda), leidybos iniciatyvos (tokių leidinių kaip Almanach fotografiki Wilienskiej (1931), Almanach fotografiki Polskiej (1934 ir 1937) ir Przegląd Fotograficzny leidyba). Straipsnyje taip pat pateikiama vietinėje spaudoje kilusių diskusijų apžvalga, tarp jų – ir disputas tarp Kazimiero Adamsko-Roubino ir Vilniaus fotografijos mokyklos iniciatoriaus Jano Bulhako.Reikšminiai žodžiai: Fotografija; Jan Bulhak; Janas Bulhakas; Meninė; Meninė fotografija; Meninės fotografijos paroda; Parodos; Vilniaus fotografijos mokykla; Vilnius; Artistic photography; Artistic photography exhibition; Exhibition; Jan Bulhak; Photography school of Vilnius; Vilnius.
ENDuring the interwar years photography was one of the most preeminent spheres of Vilnius artistic life, while the community of Vilnius photographers was regarded to be the leading one in all Poland. The present paper aims to describe this community and its attempts to organize exhibitions and issue publications. The paper gives a discussion of the following issues: the history and the work of the Association of Photography Enthusiasts and the Club of Vilnius Photographers, the organization and the reception of the exhibition of artistic photography, publication initiatives, such as "Almanach fotograftki Wilenskiej", "Almanach fotografiki Polskiej" and 'Przegląd Fotograficzny". The paper gives a report on the discussions held in the local press about the essence of artistic photography, such as, for example, a dispute between Kazimiera Adamska-Roubina and Jan Bulhak, the initiator of the Vilnius photography 'school'. [text from author]