LTInovacinės veiklos ir jos plėtojimo valdymas pastaruoju metu yra traktuojamas kaip labai perspektyvi mokslinių tyrimų kryptis, kadangi vykstant intensyviems rinkų globalizacijos ir ekonomikos internacionalizacijos procesams inovacinės veiklos plėtojimas leidžia spręsti daugelį konkurencingumo didinimo problemų ir garantuoja visapusišką įvairių visuomenės grandžių modernizavimą. Straipsnio tikslas – nustatyti organizacinius veiksnius, lemiančius įmonės paslaugų inovacinės veiklos aplinką. Dabartinės inovacijų plėtros kryptys turėtų būti labiau orientuotos į paslaugas. Reikia skatinti paslaugų įmonių ir viešo bei privataus tyrimo organizacijų ryšius skatinant paslaugų inovacijas. Veiksniai, tiesiogiai susiję su naujų paslaugų įgyvendinimo procesu ir naujų paslaugų kūrimu, yra darbuotojai, įmonės struktūra, ištekliai ir tinklaveika. Veiksniai, netiesiogiai susiję su naujų paslaugų kūrimu yra įmonės kultūra, vadovavimas ir komunikacija, strategija, įmonės dydis ir kitos jos charakteristikos. Vienas svarbiausių veiksnių, lemiančių naujų paslaugų kūrimą, yra klientus aptarnaujantys darbuotojai, kurių dalyvavimas inovacinėje veikloje yra privalomas, jie gali suteikti naudingos informacijos apie klientų poreikius ir lūkesčius. Atliktas žvalgomasis anketinis tyrimas finansinio tarpininkavimo srityje atskleidė, kad silpnai yra išreikšta vadovų orientacija į vystymą ir inovacijas. Pagrindiniai veiksniai, trukdantys inovacinei veiklai, yra per didelis darbo krūvis, nelanksti darbo sistema, per daug tvarkų ir procedūrų.Reikšminiai žodžiai: Paslaugos; Inovacijos; Paslaugų inovacijos; Inovacinė aplinka; Services; Innovations; Service innovations; Innovations climate.
EN[...] The aim of the article is to examine organizational factors, effecting innovative activity of service in the firm. The aim of the research is to determine the main factors, directly and not directly effecting the creation of new services and to characterize the innovations climate in the firm, based on the exploratory structurized questionnaire. The object of the article is the service innovation climate impact of organizational factors. The research methods, that are applied, are based on the synthesis of scientific literature and systematic statistical data analysis as well as identification of the service innovation climate impact of organizational factors using exploratory structurized questionnaire. It should be noted that the problem which is investigated in the article has not been widely analyzed. The analysis of services and services innovation has progressed quite remarkably the last decade. [...] In this article is focused on internal factors of innovation in service. Some of these are directly related to the activities in the new service-development process (personnel, firm structure, firm resources and networking), while others tend to create an internal climate that is supportive to innovation (culture and leadership, strategy and company characteristics).Theoretical generalization of various innovation indicators should be considered as the theoretical results of the work. These results will be useful as the basis of further service innovation research and development of service innovation in Lithuanian companies. At the end of the 20th century, the share of the service in the GDP and importance from the angle of engagement and economical growth has increasingly gone up. Thus common innovation trends should be oriented at services. The innovativeness of economic activity of the state as well as effective collaborative networks of the firms could be a powerful factor of firms competitiveness and act as a driving force of new innovations. The data of Lithuanian Department of Statistics shows that innovative activity carred 23,4 percent of firms in Lithuania. Significant changes within innovative activity were observed in two areas of economic activity: financial intermediation and other activity of utility, social and personal services. The number of businessmen, implementing innovations within the area of financial intermediation consisted 52,7 percent of all firms. An exploratory srtucturized questionnaire is used in the research. The questions are used of dichotomic, closed and open type, the evaluation and ranging scales are used, seeking from the respondents – the city of Kaunas bank customer service employees and middle managers – to get more correct evaluations about innovative activity. [...]. [From the publication]