LTStraipsnio tikslas - išanalizuoti Lietuvos pensijų sistemos reformos socialines ir ekonomines priežastis, įvertinti pasiektus reformos rezultatus bei pateikti galimus sprendimus tolimesniam pensijų sistemos reformos vystymui. 2003 metais Lietuvoje prasidėjusią pensijų sistemos reformą lėmė socialinės priežastys, būdingos ir kitoms ES šalims - mažėjantis gimstamumas, didelė emigracija. Išanalizavus 2003-2008 pirmojo pusmečio rezultatus galima teigti, jog pirmieji reformos rezultatai, dėl dalyvių aktyvumo, yra sėkmingesni už reformos kūrėjų prognozes. Antros pakopos pensijų fonduose lėšas kaupia trečdaliu daugiau dirbančiųjų nei buvo planuota pagal optimistinį scenarijų. Sėkmingą reformos pradžią lėmė pasirinktas jau veikiančių finansų rinkos institucijų modelis, egzistuojanti valstybinė administracinės bei finansų rinkos institucijų priežiūros sistema, aktyvi pensijų kaupimo bendrovių rinkodaros ir pardavimų strategija. Įvertinus antros pakopos pensijų fondų investavimo rezultatus ir juos palyginus su pasaulinėje finansų rinkoje plačiai naudojamais indeksais, galima teigti, jog rezultatai yra atitinkantys lūkesčius. Apžvelgus ilgalaikio savanoriško kaupimo rinką galima teigti, jog vis daugiau piliečių papildomai kaupia lėšas tiek trečios pakopos pensijų fonduose, tiek ilgalaikėse investicinio gyvybės draudimo, kai investavimo rizika tenka draudėjui, sutartyse. Nors pirmieji pensijų sistemos rezultatai yra sėkmingi, tačiau yra daug tobulintinų reformos aspektų: niekas negarantuoja sukauptų lėšų; pensijų kaupimo bendrovei parodžius blogus investavimo rezultatus yra galimybė gauti mažesnę senatvės pensiją negu iš valstybinio socialinio draudimo.Reikšminiai žodžiai: Pensijų sistemos reforma; Pensijų fondai; Socialinio draudimo sistema; Pension system reform; Pension funds; Social security system.
EN[...] Lithuanian pension system reform is based on pillared fix-income voluntary premium accumulation in Pillar 2 Pension Funds. [...] Analysis on investment return showed, that the Pillar 2 Pension Funds investment returns corresponding to investment returns of the main world indexes. [...] After the analysis of a long term voluntary accumulation market it can be presumed that tax advantages related to paid out premiums and accumulated capital in long-term life insurance contracts and in Pillar 3 Pension Funds, life insurance companies decided not to develop Pillar 3 Pension Funds. Some life insurance companies started offering new unit-like life insurance products "for pension accumulation" by which the risk of investment would lie on the assured. Others started positioning unit-linked life insurance products, as a product not only for risks insurance, but as a "capital accumulation for pension" as well. From the point of view of the author, unit-like life insurance is analogous to Pillar 3 Pension Funds in Lithuania market. It must be pointed out, that there are no trustworthy data on the number of people paying premiums to long-term investment contracts (life insurance, Pillar 3 Pension Funds) as well as on the data on how many people take advantage offered by the state in the field of tax concessions when longterm contracts "for pension" are taken. Still it can be presumed that the number of people paying premiums to long-term investment contracts is growing.The first results of the pension reform are successful, but there are many cases which can be improved. Firstly, there is no guarantee of accumulated capital. If a pension accumulating company performs negative investment return, the participants will get lower pensions compared to social security fund. Moreover, a transitional period of the pension system reform might be an endless process and due to the situation that not all the socially insured persons would participate in pension reform and accumulate private pension. The following positive changes in the reform are needed: all young (starting from 25 years) labour market participants should participate in the reform; on the other hand senior (older than 55) labour market participants should not start accumulation of their pension. Besides, there is another issue that must be pointed out: there exist no secure long-term finance resources of the pension reform. Summarizing, the model chosen for the develop ment of pension reform enabled to reach better results than expected. At the same time there are many areas of the existing pension reform that can be improved. [From the publication]