Pole constructions in open air ritual areas of the northern Sambian coast in the first millennium AD

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
Pole constructions in open air ritual areas of the northern Sambian coast in the first millennium AD
Alternative Title:
I m. e. tūkstantmečio ritualinių vietų stulpų konstrukcijos šiaurinėje Sambijoje
In the Journal:
Archaeologia Baltica. 2006, t. 6, p. 58-67
Notes:
Santrauką į liet. kalbą vertė V. Kazakevičius.
Keywords:
LT
13 amžius. Lietuvos valstybės kūrimasis.
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojama pagoniškų apeigų vietų planigrafinė struktūra: stulpaviečių pėdsakai ir jų išsidės tymas bei konstrukcija. Minimos ugniavietės, akmenys, grindiniai ir duobės. Analizei pasirinktos šešios pagoniškų apeigų vietos, esančios kompaktiškoje grupėje šiaurinėje Sambijos dalyje. Visos jos tyrinėtos 1978–2002 metais. [...] Jos galėjo turėti tokias pačias funkcijas, nes yra kapinynų teritorijose arba šliejasi prie jų. Pagoniškųjų apeigų vietų chronologija plati – nuo III iki XIII a., tačiau intensyviau kiekviena iš jų buvo naudojama skirtingais laikotarpiais. [...] Šių vietų planigrafinė struktūra atsekama iš išlikusių stulpaviečių. Jų pėdsakus galima suskirstyti į du variantus: pirmasis – nedidelių ir plonų, negiliai įkastų stulpų, kurių skersmuo - apie 10 cm, vietos; antrasis - didesnio skersmens stulpavietės, kuriose stulpai buvo įleisti į gruntą apie 1 m. Plonieji stulpai nesudarė jokios konstrukcijos. Jie pavieniai arba buvę įkasti nedidelėmis grupėmis. Masyvieji stulpai sudarė kažkokių statinių konstrukcijas. Nėra duomenų, ar stulpai buvo papuošti antropomorfinėmis figūromis ir ar jie buvo laikomi šventais ir garbinami. Analogiškų apeigų vietų yra aptikta Lenkijoje, Danijoje, šiaurinėje Vokietijoje, kur kvadrato formos stulpaviečių vietos žinomos kapinynų teritorijose. Vėlesnio laikotarpio apeigų vietų planigrafija keičiasi, įgauna apskritą formą. Tokių aptikta Lietuvoje (Bačkininkėliai, Kereliai) ir slavų žemėse - Pskove, Chodosevičiuose, Šumske. Šiose apeigų vietose buvo atliekamos laidotuvių apeigos, jos buvo tarsi tiltas tarp gyvųjų ir mirusiųjų pasaulių. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Apeigų vieta; Apiegų vietos; Atviros ritualinės vietos; Duobė; Konstrukcija; Medinis stulpas; Planigrafinė struktūra; Ritualas; Sambija; Semba; Sembos pusiasalis; Stulpavietės; Stulpų konstrukcija; Ugniavietė; Construction; Fireplace; Open ritual area; Pit; Pole constructions; Ritual; Ritual places; Sambia; Sambian Peninsula; Stratigraphical structure; Wooden pole.

ENThe article examines a planigraphic structure of pagan ritual sites: traces of polesites, their arrangement and construction. Fireplaces, stones, paving and pits are mentioned. Six sites of pagan rituals in a compact group in the northern part of Sambia were chosen for analysis. All of them were researched in the period from 1978 to 2002. They could have the same functions, since they were located in the areas of necropolises or adjacent to them. The chronology of pagan ritual sites is wide – from the 3rd century to the 13th century. However, each of them was used intensively at different periods. The planigraphic structure of these sites is seen from remaining polesites. Their traces can be grouped into two variants: sites of small and thin poles dug in shallowly, whose diameter is about 10 cm, and polesites with a larger diameter in which poles were dug into the ground about 1 metre. Thin poles did not make up any construction. They were dug in singly or in small groups. Massive poles made up constructions of some structures. It is unknown whether poles were decorated with anthropomorphic figures or whether they were considered holy and worshipped. Similar ritual sites were discovered in Poland, Denmark and Northern Germany where square polesites are located in the territories of necropolises. The planigraphy of ritual sites from a later period changed into a round shape. Such ritual sites were discovered in Lithuania (Bačkininkėliai and Kereliai) and Slavonic lands – Pskov, Khodosovichy and Shumsk. Burial ceremonies were performed in these ritual sites. They were like a bridge between the world of the living and the world of the dead.

ISSN:
1392-5520; 2351-6534
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/19692
Updated:
2020-04-24 14:49:26
Metrics:
Views: 16
Export: