LTStraipsnio chronologiniai rėmai prasideda apie 400 m., kuomet vakarinių baltų regione tradicinę romėniškos civilizacijos įtaką pakeitė germaniškojo elito tarpregionalinės kultūros poveikis. Aptariamame regione D fazės paminklai gerai išskiriami Sambijoje, Natangijoje ir Nadruvoje. Radiniai rodo, jog Sambija susigrąžino Pabaltijo kultūrinio ir ūkinio centro vaidmenį. Mozūruose, D fazėje, Tautų kraustymosi laikotarpio pradžioje, sumažėjo datuotinų radinių skaičius - Bogačevo kultūra pergyveno krizę. Viena iš šios krizės priežasčių galėjo būti dalinė gyventojų migracija. Vėlyvasis Tautų kraustymosi laikotarpis - E fazė, žymi esminių kultūrinių pakitimų tarp Vyslos ir Nemuno laikotarpį. Sambijoje šio laikotarpio kultūrinė situacija nebuvo visai aiški. Sambijos gyventojai V a. antrojoje pusėje neteko paskutinių germaniškų kaimynų, o kartu su jais ir svarbių prekybos bei kultūros mainų tarpininkų. Dėl tos priežasties dalis Sambijos gyventojų persikėlė į vakarus nuo Pasargės, kur atsirado naujų, turtingesnių nei Sambijoje kapinynų. Didele problema tebėra klausimas, ar ilgai išsilaikė aprašomoji Rytprūsių kultūrinė struktūra. Skirtingai nei ankstyvesnės, visai neaiški yra F fazė, kultūrinis tarpsnis, pereinant iš Tautų kraustymosi į viduramžius. Galima tarti, jog pietinėje teritorijos tarp Vyslos ir Nemuno dalyje F fazę sudaro perėjimo laikotarpis iš Tautų kraustymosi struktūros, kurios pagrindas yra šalia vienas kito buvę gyvenamieji kompleksai ir kapinynai į viduramžišką „piliakalnių kompleksų“ organizaciją. Šios fazės pabaiga datuotina IX a. Naujosios epochos protagonistu būtų žinoma Truso emporija.Reikšminiai žodžiai: Baltai; Baltų genčių formavimasis; Baltų kultūra; Buvusioji Rytų Prūsija; Elbliongo grupė; Nemunas; Olštyno grupė; Romėniškasis laikotarpis; Semba; Sudūvių grupė; Suvalkų regionas; Tautų kraustymosi laikotarpis; Vysla; Balts; Culture of Balts; Elbląg Group, Olsztyn Group; Formation of Baltic tribes; Former Eastern Prussia; Migration period; Nemunas; Period of Roman influence; Sambia; Sudovia Group; Suwalki region; Vistula.
ENThe period discussed in the article starts in 400, when the traditional influence of the Roma civilisation in the western Baltic region was replaced with the impact of the interregional culture of the Germanic elite. D phase monuments in the discussed region are well identified in Sambia, Notangia and Nadruvia. The discoveries show that Sambia regained the role of the cultural and economic centre. In Masuria, during D phase, the number of discoveries to be dated decreased at the beginning of the Migration Period – the Bogaczewo culture was undergoing a crisis. One of the reasons of the crisis could be the partial migrations of the inhabitants. The Late Migration period, i.e. E phase, marks the period of essential changes between Vistula and Neman. The then cultural situation in Sambia was not clear enough. Sambia inhabitants lost their last Germanic neighbours in the second part of the 5th c. thus losing important intermediates in trade and cultural exchange. This was the reason part of Sambia inhabitants migrated west of Pasargė, where new and wealthier cemeteries emerged. The question as to whether the described cultural structure of Prussian Lithuanians managed to preserve for a long period of time still remains a problem. Unlike the previous phase, F phase – the cultural phase of transition from the Migration period to the Medieval Ages, remains unclear. It can be supposed that Phase F in the southern territory between Vistula and Neman consists of the transition period from the Migration Period structure, which is based on dwelling complexes and cemeteries situated next to each other into the medieval organisation of “mound complexes”. The end of this phase is dated back to the 9th century.