LTLietuvos mažmeninių tinklų atsiradimo ir vystymosi sukaupta patirtis nedidelė, todėl naudinga išnagrinėti ir palyginti esamus procesus su Vakarų šalimis. Straipsnio tyrimo tikslas – palyginti mažų kainų parduotuvių tipo sampratą vartotojų ir į maistą orientuotų mažmenininkų požiūriu, nustatyti tokių parduotuvių perspektyvas Lietuvoje įvertinus vartotojų maisto prekių parduotuvės pasirinkimo faktorius. Lyginant Lietuvos tariamų žemų kainų parduotuvių veiklą su Vakarų Europos šalyse esama praktika, paaiškėjo, kad Lietuvoje dauguma jų neatitinka tikrųjų šių parduotuvių bruožų. Tokie akivaizdūs bruožai, kaip labai gražiai įrengtos, dideli prekybiniai plotai, atitinkamai didelis prekių asortimentas, daug trumpo galiojimo laiko prekių leidžia manyti, kad Lietuvoje veikiančių tariamai mažų kainų parduotuvių ir Vakarų šalyse esančių mažų kainų parduotuvių koncepcijos dar labai skiriasi. Lietuvos vartotojų samprata apie mažų kainų parduotuves yra priešinga Vakarų vartotojų sampratai. Tai nulėmė skirtinga Lietuvos praktika, kuri turi didelę įtaką vartotojų nuomonei. Į maistą orientuotų mažmenininkų samprata apie mažų kainų parduotuves yra taip pat skirtinga. Mažmenininkai Lietuvos maisto parduotuvių rinkoje įgyvendino koncepciją, kad Lietuvoje įmanoma viskas. Dėl to laimi tik vartotojas, kuris, remiantis atliktu tyrimu, yra labai išlepintas. Remiantis tyrimo analizės duomenimis ir vartotojai, ir ekspertai sutinka, kad Lietuvoje turėtų būti reglamentuoti parduotuvės statusai, kurie padėtų išvengti vartotojų klaidinimo ir suteiktų daugiau aiškumo pasirenkant parduotuvę.Reikšminiai žodžiai: Mažmeninė prekyba; Mažų kainų parduotuvės; Pirkėjai; Food retailer; Discount store; Customer.
ENThe main goal of this study has been to develop the conceptual comparative framework which lets to analyze customers and food retailers understanding about discount stores. Based on a survey of 433 customers and 35 experts, the study groups responses by eleven different criteria's: by price level and main factors of purchasing food items by identifying priorities. Experience collected over emergence and development of Lithuanian retail chains is rather modest, therefore it was useful to analyse current processes and compare them with those in western countries. No defined store type concept exists at present in Lithuania, and that is the main reason why retailers have created their own models. As it occurred from the survey, retailers have autonomously named their stores and shops and classified them into different types. Most stores in the West alongside their names also carry their status indications, i. e. "supermarket", or "discount store". Such signs help clients handle the situation and show what is to be anticipated in the shop: its range of merchandise, price level, servicing. An independent institution usually operates in the country (e. g. food marketing institute or another association representing interests of retailers) which clearly defines and describes the types of stores. Thus a retailer, by giving certain status to its shop, assumes obligation to its use and so clients are not mislead. Retailing market participants in Lithuania classify their stores by giving them special names and thus differentiating them according to stock of merchandise, store space, price level. Consumers leam about the price level in the stores basing on their own experience and information available through the mass media.This forms a certain image in clients' consciousness. To the question "what does the sign „hyper" mean together with the name of a store" almost every resident in Lithuania would answer that it means a large store. Yet people in Lithuania could seldom explain correctly what "a discount store" is. Lithuanian retailers themselves by developing such chains as "Saulute", "Norfa", and "Pigiau grybo" announce to the society that they are just the type of discount store operating retailers, but that is sometimes far from the truth. The research paper is aimed to: Identify and describe discount stores characteristics; Evaluate and identify customers and food retailers understanding about discount stores characteristics; Identify priorities in choices of customers and food retailers'. The methods of statistical mathematical analysis have been used in the research. The analysis of research data has been done using SPSS. [From the publication]