LTStraipsnyje aptariamos XVI a. Volynėje sukurtos ikonos, išaiškintos ir atrastos pastarųjų metų Ukrainos meno istorikų pastangomis. Kadangi nuo XIV a. vidurio iki 1569 m. Volynė įėjo į LDK sudėtį, šį paveldą galima laikyti ir savita Lietuvos elito kultūros dalimi. Volynės regiono Dievo Motinos ikonų ikonografijos savitumas, kyla iš sekimo ankstesne ikonografine tradicija. Senąją kunigaikščių aplinkos tradiciją atspindi dvi dabar žinomos ikonos: XIII a. pabaigoje sukurta Hodegetrija iš Dorohobužo cerkvės (dabar – Ruvno kraštotyros muziejuje) ir XIV a. pirma puse datuojamas Dievo Motinos atvaizdas iš Lucko (dabar – Ukrainos nacionaliniame meno muziejuje Kijeve). Plačiai analizuojama Dievo Motinos ikona iš Kamien Košersko cerkvės. Ji lyginama su dar dviem artimos ikonografijos ikonomis. Keliama prielaida, kad visos šios ikonos sukurtos pagal bendrą, dabar nežinomą pirmavaizdį. Naujai išaiškinta Kamien Košersko ikona datuojama XVI a. pradžia, remiantis atvaizdo ikonografija, stilistika, vėlyvosios gotikos bruožų turinčio fono ornamento pobūdžiu. Ikona lyginama su XVI a. pradžios atvaizdu Miendzyžeco Švč. Trejybės vienuolyno cerkvėje. Pastaroji, jungianti vakarietiškos tapybos tradiciją su bizantine ikonografija, yra greičiausiai nutapyta Krokuvos menininko, tuo tarpu Kamien Košersko cerkvės ikonoje vyrauja bizantinės tapybos bruožai, o vakarietiška įtaka palietė tik fono ornamentavimą. Su Krokuvos menine įtaka gali būti siejamas ir Dievo Motinos atvaizdas iš Šv. Luko cerkvės Dorosynėje (dabar – Lvovo paveikslų galerijoje). Dar viena Dievo Motinos ikona, tapyta 1595 m. Strilcų cerkvei (dabar – Ruvno kraštotyros muziejuje), išsiskiria reta ikonografija – Dievo Motina vaizduojama garbinama pranašų.Reikšminiai žodžiai: Lietuvos Didžioji Kunigaikštystė (LDK; Grand Duchy of Lithuania; GDL); Volynė; Globa; Ikonos; Sakralinis menas; Volhynia; Patronage; Icon painting; Sacred art.
ENThe article discusses the icons created in the 16th c. Volhynia, which were discovered and identified by Ukrainian art historians. Since Volhynia belonged to the Grand Duchy of Lithuania from the mid-14th c. until 1569, this heritage can be considered a part of the Lithuanian elite culture. The originality of the iconography of the icons of Virgin Mary stems from the earlier iconographic tradition. The old tradition of dukes is reflected in another two famous icons: a Hodegetria from the Dorogobuzh church (at present – Ruvno Museum of Local Studies) created in the late 13th c. and the depiction of Virgin Mary created in Lutsk and dated back to the early 14th c. (at present the icon is kept in Kyiv National Museum of Art). Much of the analysis is dedicated to the Virgin’s icon from the church in Kamin-Kashyrsky. This icon is compared with two similar iconography icons. The author supposes that all these icons were created after a common and still unknown prototype. The newly discovered icon from Kamin-Kashyrsky is dated back to the early 16th c. based on the iconography and stylistics of the image as well as the ornamented background Gothic elements. The icon is compared to the icon from St. Trinity Monastery in Mezhyrich, which dates back to the early 16th c. The latter unites the western painting tradition and the Byzantine iconography and was most probably painted by a Krakow artist, whereas, the icon from Kamin-Kashyrsky has Byzantine painting elements prevailing with only background ornaments having western tones. Another icon of Virgin Mary painted in 1595 is now kept in Ruvno Museum of Regional Studies. This icon stands out for its rare iconography – Virgin Mary is depicted with prophets.