Alternatyvus kalbos ugdymo ir grąžinimo būdas

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Alternatyvus kalbos ugdymo ir grąžinimo būdas
Alternative Title:
Alternative way of speech development and recovery
In the Journal:
Acta humanitarica universitatis Saulensis [Acta humanit. univ. Saulensis (Online)]. 2008, t. 5, p. 386-395
Keywords:
LT
Kolektyvinė atmintis / Collective memory; Komunikacija / Communication; Politinė ideologija / Political ideology; Specialusis ugdymas / Special education; Vaikai / Children.
Summary / Abstract:

LTŠio straipsnio tikslas – pristatyti autorių praktinio darbo patirtį ir labai glaustą psichofiziologinį simbolių vartojimo pagrindimą. Lietuviškų simbolių (ideologogramų) sistema – sutartiniai ženklai, žymintys daiktus, veiksmus, įvykius, požymius, sąvokas. Tai sumažinti, stilizuoti piešiniai, išreiškiantys idėją taip, kad ji būtų kiekvienam suvokiama, asocijuotųsi su konkrečiu daiktu ar bendru požymiu. Simbolių naudojimo tikslingumą įrodo vaikų pasakojimų palyginimas ir analizė. Buvo dirbta su 30 penkerių ir šešerių metų vaikais, kuriems nustatytas nežymus kalbos neišsivystymas. Tyrimas atskleidė, kad simboliai – tai sutartiniai ženklai, naudojami kaip alternatyvus bendravimo būdas, tačiau jie gali būti taikomi ir vaikų kalbai ugdyti. Vizualiai pateikti sakinių ir pasakojimų modeliai padeda vaikui susidaryti sakinio struktūros vaizdinį ir nuosekliai reikšti mintis. Simboliai praturtina sakinius žodžiais, reiškiančiais daiktų ir veiksmų požymius, abstrakčias sąvokas ir pan. Regimieji vaizdiniai padeda prisiminti žodžius ir vartoti juos sakiniuose bei pasakojimuose. Kalbos ugdymo, taikant simbolius, būdas atitinka vaiko poreikį veikti, žaisti, eksperimentuoti žodžiais, patirti klaidų iš jų mokytis ir taikyti įgytus kalbos įgūdžius, bendraujant su aplinkiniais. Simboliai skatina vaikų motyvaciją, sudomina žodžių reikšmėmis, pasitelkus regimąjį suvokimą, skatina žodžių reikšmes išreikšti vaizdu. Vaikai patys sugalvoja sunkiau įsimenamo žodžio simbolį, jį parenka ar nupiešia, skaitydami iš simbolių sudėtus tekstus, susipažįsta su lietuvių ir kitų tautų kultūra.Reikšminiai žodžiai: Afazijos; Akustinės agnozijos; Alternatyvus kalbos ugdymo būdas; Apraksija; Augmentinė komunikacija; Autizmas; Ideologogramos; Kalbos recepcija; Kalbos ugdymo būdas; Neverbalinės priemonės; Simboliai; Sutrikusios kalbos vaikai; Verbalinė atmintis; Acoustic agnosia; Alternative way of speech development; Aphasia; Aphasia, agnosia Acoustic, Alternative method of language teaching, apraxia, Augmentinė communication; Apraxia; Augmented communication; Autism; Children with speech disorders; Ideologogramos; Ideologograms; Language Reception of language teaching method, non-verbal tools, symbols, language impaired children; Nonverbal means; Reception of speech; Symbols; Verbal memory; Way of speech development.

ENBecause of the injury of various organs of the central nervous system and/or the peripheral organs of speech and because of the impairment of their function, various disorders of language, speech and communication may appear. In teaching children how to speak or in recovering the adults' speech augmented (complementary) communication is applied, i.e., various object or subject pictures that help to express a concrete idea. However, it is not possible to compose sentences or a connected narration that may be divided into separate words from the pictures of separate objects. One of the ways of alternative communication is ideologograms that are prepared by the authors and may be successfully used not only as a way of communication but also for teaching children who do not speak or speak little, to develop speech or to recover speech. Having performed speech development assessment, the following conclusions have been drawn: symbols are an alternative way of communication but they may also be applied to develop children's speech; visually presented models of sentences and narrations help a child to form the image of the sentence structure and consistently express thoughts; symbols enrich sentences with words that mean the features of things and actions, abstract concepts, etc.; visual images of words help to reconstruct them and use them in sentences and narrations; the way of speech development by using symbols conforms to the child's need for acting, playing, making experiments with words, making mistakes and learning from them and applying gained speech skills in the communication with surrounding people. [text from author]

ISSN:
1822-7309; 2424-3388
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/19556
Updated:
2018-12-17 12:19:58
Metrics:
Views: 75    Downloads: 41
Export: