LTStraipsnis skirtas B. Pilsudskio ( 1866 –1918) biografijai ir jo kaip etnografo moksliniam paveldui, ypač akcentuojant jo santykius su Lietuva. Pažymima, kad pats B.Pilsudskis save dažnai pristatydavo kaip lietuvį. Straipsnyje pateikiama jo biografija. Pabrėžiama, kad B. Pilsudskis ypač nusipelnė etnografijai savo studijomis apie Sachaliną, Kamčiatką, Kiniją, Japoniją, taip pat labai svarbūs jo užrašyti ainų, giliakų, oročių tekstai. Tačiau autorius daugiausia dėmesio skiria 1916 metais prancūzų kalba publikuotam vieninteliam B. Pilsudskio darbui, skirtam Lietuvai, – studijai apie lietuviškus kryžius. Plačiau sustojama ties B. Pilsudskio aprašytais „Kryžių kalno“ kryžiais, jų ornamentika, „smūtkelių“ analize, kryžiais altoriuose. Autorius teigia, kad šio darbo apie kryžius atsiradimo priežasčių negalima laikyti vien sentimentais Lietuvai, kurioje prabėgo B. Pilsudskio vaikystė ir jaunystė. Straipsnyje plačiai nagrinėjamas B. Pilsudskio ir dailininko A. Varno (1879–1979) susitikimas Zakopanėje 1912 metais S. Žeromskio namuose. Aptariamas ten A. Varno nutapytas B. Pilsudskio portretas, kuriame B. Pilsudskis vaizduojamas pasipuošęs apeiginiais Tolimųjų Rytų tautos drabužiais. Nagrinėjamas šio portreto eksponavimas parodose ir galimas originalo likimas. Kartu daroma prielaida, kad šio susitikimo metu tiek etnografas, tiek dailininkas tikėtinai diskutavo ir apie lietuviškus kryžius, nes taip tegalima paaiškinti po kurio laiko ir B. Pilsudskio darbo, skirto Lietuvos kryžių analizei, ir A. Varno albumo „Lietuvos Kryžiai“ atsiradimą.Reikšminiai žodžiai: Ainu kalba ir tautosaka; Bronislavas Pilsudskis; Bronislovas Pilsudskis; Dailė, Adomas Varnas; Lenkas; Lietuvis; Sachalinas; Ainu language and folklore; Arts, Adam Varnas, Pilsudski Bronislow; Bronislaw Pilsudskį; Lenkas; Lietuvis; Sakhalin.
ENThe article is dedicated to the biography of Bronisław Piłsudski (1866 –1918) and his scientific heritage as of an ethnographist, while emphasising his relationships with Lithuania. It is noted that the Piłsudski often introduced himself as a Lithuanian. The article presents his biography. It is emphasised that Piłsudski made a particular contribution by his ethnography studies on Sakhalin, Kamchatka, China, and Japan. The texts of Ainu, Gilyak, and Orochis texts recorded by him are also of great importance. However, the author pays much of his attention to the only study by Piłsudski dedicated to Lithuania, which was published in 1916 in French – a study on Lithuanian crosses. The study is focused on the crosses of the “Cross Hill”, their ornaments, analysis of Pole-shrines and altar crosses. The author claims that the study on the causes of the emergence of crosses in Lithuania cannot be treated as mere sentiments to Lithuania where Piłsudski’s childhood and youth passed. The articles provide an extensive study of the meeting of Piłsudski and painter Adomas Varnas (1879–1979) in Zakopane, in Žeromskis house, in 1912. The portrait of Piłsudski painted there is discussed. On the portrait, Piłsudski is depicted as dressing ritual national robes of Far East. The display of the portrait at exhibitions and possible fate of the original are examined. At the same time, it is assumed that during this meeting both the ethnographer and the painter apparently discussed matters concerning Lithuanian crosses because otherwise it would not be possible to explain both the occurrence of Piłsudski’s study devoted to the analysis of Lithuanian crosses and Varnas’ album “Lithuanian Crosses”.