LTStraipsnyje nagrinėjama Europos intelektualų ir menininkų prosovietinė kūryba. Apsiribojama XX a. 3–4 dešimtmečių prosovietinės grožinės literatūros bei publicistikos kūriniais ir vėlesniais jų sovietiniais vertinimais. Straipsnyje ypatingas dėmesys skiriamas M. Zdziechowskio kūrybinio paveldo analizei. Mėginama priminti sovietinės propagandos metodus, pasitelkiant palankiai nusiteikusių Vakarų menininkų pavyzdžius. Teigiama, kad Zdziechowskio kūrybinis paveldas šiandien lieka aktualus, ypač prisimenant šio autoriaus išsakytas pastabas ir samprotavimus liberaliųjų Vakarų bei despotiškųjų Rytų tarpusavio santykių klausimais. Zdziechowskis taikliai apibūdino komunizmą kaip žmonių dvasios būseną, grasinančią sunaikinti civilizaciją. Tarpukariu dalis Europos ir apskritai Vakarų intelektualų bei menininkų tapo prosovietiškai angažuoti ar net sovietinio režimo parankiniais. Jie vertinti visų pirma propagandinės naudos, įgyvendinant ideologinės kovos koncepciją, požiūriu. Šiuo atveju Zdziechowskio perspėjimai apie grėsmes, pavyzdžiui, veikale „Baigties akivaizdoje“ (pirmą kartą išleistas Vilniuje 1937 m.), glūdinčias pačioje Europoje, o tiksliau – kai kurių jos iškilių protų neatsparumui sovietiniam demagogijos ir propagandos užkratui – tebeskamba aktualiai nūdienos suvienytoje Europoje. Taip pat ypatingai pavojingu simptomu Zdziechowskis laikė krikščioniškųjų šaknų netektį, o tiksliau – jų atsisakymą, kuris galiausiai ne tik vertybiškai dezorientuoja, bet ir atveria plačias galimybes totalitarinių projektų įgyvendinimui.Reikšminiai žodžiai: Asmenino lojalumo aspektas; Bolševizmas; Bolševizmo doktrina; Europos intelektualai ir menininkai; Komunizmas; Kūrybinis paveldas; M.Zdziechowski, totalitarizmas, Vakaru Europa; Marian Zdziechowski; Marianas Zdziechovskis; Sovietinės propagandos metodas; Totalitarizmas; Bolshevism; Bolshevism doctrine; Communism; Creative heritage; Europe's intellectuals and artists; M.Zdziechowski, totalitarianism, Western Europe; Marian Zdziechowski; Personal loyality aspect; The method of Soviet propaganda; Totalitarianism.
ENMarian Zdziechowski's book "Facing the End", published for the first time in Vilnius in 1937, for many long decades was not merely a text marking the trajectory of fate in Central and Eastern Europe in the 20th century. What Zdziechowski presented and analyzed in this book and what we see in Russia today is not just a short term outburst of imperialistic dizziness. The bolshevik Russia raised great turmoil in the minds of the people and public opinion at that time. The article investigates how looking through the perspective of representatives of the communist regime, the necessity of the intellectual take over of Europe was based. There is also a discussion about Europe's intellectuals and artists who spoke in behalf of the Soviet regime or became its accomplices as well as the translations of pro-Soviet works and its explanations in the very texts of the representatives of the totalitarian regime. Only the pro-Soviet literature and publicistic writings of the 1920–1940s and their later Soviet translations are discussed. The article is devoted not merely to the analysis of Zdziechowski's creative heritage. It is more an effort to remind one of the methods of Soviet propaganda, using the favorable disposition of some Western artists. [text from author]