LTStraipsnyje nagrinėjama protestantiškoji mirties kultūra, remiantis antkapių įrašais ir epitafijomis Klaipėdos krašte. Teigiama, kad protestantų laidojimo tradicijoms Mažojoje Lietuvoje būdinga savita antkapių įrašų kultūra, labai besiskirianti nuo katalikiškosios Lietuvos dalies. Pažymima, kad Mažojoje Lietuvoje atkapiniai įrašai buvo ant abiejų paminklo pusių: kapo pusėje buvo pateikti duomenys apie velionį, o išorinės pusės įrašas dažnai buvo bendresnio pobūdžio, paprastai - eiliuotas sakralinis liudijimas pasauliui. Atskleidžiama, kad Klaipėdos krašto epitafijos buvo glaudžiai susijusios su protestantizmo raštija, todėl nemaža dalis epitafijų yra populiarių giesmių citatos arba jų parafrazės. Pažymima, kad Biblija ir giesmynai buvo svarbiausios knygos protestantų namuose, perduodamos iš kartos į kartą, laikytos sakralinėmis, o giedojimas buvo svarbi protestantų liturgijos dalis, atsispindinti ir antkapių įrašuose. Atskleidžiama, kad antkapiuose naudojamos epitafijos – mirusiojo krepimasis į pasilikusiuosius gyventi, amžinybės ir laikinumo antitezė, gyvenimo kaip kovos, kurios pabaiga – susitikimas su Jėzumi, tema. Dominuoja išganymo viltis, žemiškojo gyvenimo vargai traktuojami kaip Kristaus kančios atkartojimas. Plačiai aprašomi antkapių įrašai, kuriuose dominuoja gyvenimo kaip sunkaus kelio ir džiaugsmo jį pabaigus motyvas. Pažymima, kad nuo 20 a. pradžios atsiranda gryno trumpo teologinio teksto įrašų, kurie savo turiniu ir stilistika primena trivialią poeziją. Konstatuojama, kad daugelyje įrašų justi troškimas danguje pailsėti nuo sunkaus žemiškojo gyvenimo.Reikšminiai žodžiai: "Memelland"; Antkapių užrašai; Kalba; Lietuvos liuteronai, krikščioniškoji mirties samprata, liuteronų teologija, Mažoji Lietuva; Mažoji Lietuva; Mirties kultūra; Mirties sampratos; Protestantai; "Memelland"; Death culture; Death notions; Epitaphs; Language; Lithuania Minor; Lutherans in Lithuania, christian notion of dying, Lutheran theology, Lithuania Minor; Protestants.
ENThe article examines the Protestant culture of death based on gravestone inscription and epitaphs in the region of Klaipėda. It is said that Protestant burial traditions in Lithuania Minor have a unique gravestones inscription that is very different from the part of Catholic Lithuania. It is noted that in Lithuania Minor inscriptions were on both sides of the gravestone: data on the deceased was provided on the grave side, and the record on the outside was often more general, usually a sacred testimony to the world. It is revealed that the epitaphs of the Klaipėda region were closely related to the writings of Protestantism, and therefore a significant part of the epitaphs are quotes of popular psalms or their paraphrases. It is noted that the Bible and book of psalms were the most important books in the Protestant house, transmitted from generation to generation, considered sacred, and the singing was an important part of the Protestant liturgy, reflected in the records of gravestones. It is revealed that epitaphs are used in the gravestones - the decedent addressing alive ones, the antithesis of eternity and temporality, the theme of life as a struggle, the end of which is a meeting with Jesus. The hope of salvation dominates, the struggle of earthly life are treated as a replica of Christ's suffering. Widespread descriptions of gravestones inscription that dominate the motive of life as a difficult road and joy after it is finished. It is noted that from the beginning of the 20th century there appeared purely short theological text, which, with its content and stylistics, resemble trivial poetry. It is noted that in many of the texts there is a desire to rest in heaven from the terrible earthly life.