LTStraipsnyje aptariama prūsų religija ir prūsų pagonių šventvietės, aprašytos XVII a. II pusės Prūsijos istoriko Kristupo Hartknocho veikale Senoji ir Naujoji Prūsija (1684 m.) Žymiausios ir originaliausios XVII a. knygos apie senovės baltus yra parašytos Kristupo Hartknocho ir Mato Pretorijaus Rytų Prūsijoje. Tačiau Hartknocho veikalai šia tema, skirtingai nei Pretorijaus, būdavo skelbiami iškart. Todėl pirmojo autoriaus šlovė ilgai užgožė antrąjį. M. Pretorijaus Prūsijos istorija jam gyvam esant publikuota išvis nebuvo. Bet šiandien M. Pretorijui dėmesio netrūksta, o K. Hartknochas primirštas. K. Hartknocho veikale Senoji ir Naujoji Prūsija yra duomenų ne tik apie prūsus, bet ir apie kitus baltus (lietuvius, sūduvius), nuo seno gyvenusius prūsų kaimynystėje. Apie juos autorius rašo kaip liudininkas. XVII a. antrosios pusės Prūsijos istorikas Kristupas Hartknochas plačiai žinomame veikale Senoji ir Naujoji Prūsija išsamiai aptarė prūsų religiją. Nūdienos tyrinėtojams jis yra įdomus, nes pateikia ikikrikščioniškos prūsų šventvietės - Romovės koncepciją, paremtą sava rašytinių šaltinių sinteze ir autentiška kolegos istoriko Mato Pretorijaus medžiaga, surinkta Nadruvoje bei jos apylinkėse. Atsisakę jo samprotavimų apie prūsų kulto genezę iš gotų, pagrindėme baltišką Romovės tradiciją, kurią liudija, ją patvirtina gerai pastebimas baltiškos kilmės papročių, vaizdinių ir simbolių masyvas.Reikšminiai žodžiai: Kristupas Hartknochas; Prūsija; Prūsai; Lietuviai; Pagonybė; Romuva; Istoriografija; Liaudies papročiai; Christoph Hartknoch; Prussia; Prussians; Prūsijos Kunigaikštystė; Lithuanians; Paganism; Romuva; Religijos istorija; Historiography; šventvietės; ypatingi medžiai; Gyvybės mazgai.
ENChristoph Hartknoch, a Prussian historian of the second half of the 17th century, in his widely renowned work "The Old and The New Prussia", extensively discussed Prussian religion. He is interesting to the contemporary researchers , since he is presenting a concept of Romowe, pre-Christian Prussian sanctuary, based on his own synthesis of the written sources and the authentic material of the collegue Matas Pretorius, collected in Nadruva and the surrounding sites. Rejecting his reasoning, concerning the Goth based Prussian cult genesis, in this article we are striving to substantiate Baltic tradition of Romowe. This concept is validated by an obvious solidity of customs, images and symbols with a clear Baltic heritage. [...]. [From the publication]