LTŠiuolaikiniuose vaikų ugdymo tyrinėjimuose dažnai akcentuojama ugdomojo bendravimo su mažais vaikas specifika, pabrėžiant, kad vaiko ir ugdytojo sąveika turi būti savita. Straipsnyje pateikiamas 1998-1999 m. Vilniaus miesto ikimokyklinėse įstaigose atliktas sąveikos pedagogas-vaikas tyrimas, kuriuo siekta nustatyti poreforminio darželio diados auklėtoja-vaikas pedagoginės sąveikos ypatumus. Tyrimo metu buvo fiksuojamos ir vertinamos pedagogų ir vaikų sąveikos situacijos. Tyrime dalyvavo 180 vaikų lopšelių-darželių grupių. Kiekviena grupė buvo stebėta 1 val. per dieną, fiksuojant visas sąveikos auklėtoja-vaikas situacijas. Užfiksuota 2990 vaikų (1,5-7 m. amžiaus) ir 180 pedagogų 6698 sąveikos situacijos. Tyrimo duomenų analizė atskleidė, kad pedagogo ir vaiko sąveika ikimokyklinėse įstaigose gana intensyvi: per 1 val. kiekvienoje grupėje registruojami vidutiniškai 38 įvairios sąveikos atvejai. Ikimokyklinių įstaigų grupėse dominuoja aktyvinanti, demokratiška ir humaniška sąveika, tačiau vis dar dažna slopinanti sąveika, pasitaiko neleistinų situacijų (pedagogas gąsdina, išjuokia, baudžia vaiką, rodo jam nepagarbą, smerkia). Pedagogo ir vaiko sąveika iš dalies priklauso nuo vaiko amžiaus: terapinė ir humaniška sąveika dažniausia lopšelio grupėse, tuo tarpu ikimokyklinėse grupėse (6-7 m.) daugiau aktyvinančios sąveikos, taip pat slopinančios ir ignoruojančios sąveikos, ir gerokai mažiau humaniškos bei terapinės sąveikos. Pedagogo ir vaiko sąveika iš dalies priklauso nuo pedagogo išsilavinimo: pedagogų, turinčių aukštąjį išsilavinimą, sąveikos su vaikais yra intensyviausios.Reikšminiai žodžiai: Bendravimas; Ikimokyklinio ugdymo įstaiga; Pedagogas; Santykiai, bendravimas, sąveika; Savitarpio santykiai; Tarpusavio sąveika; Vaikas; Vaikas, ugymas; Child; Communication; Educator; Interaction; Kindergarden; Relationships.
ENThe article includes the results of research on the interaction between educator and children conducted in pre-school educational institutions. The research lasted from 1998 till 1999. Its aim was to define the content, type, frequency and it determining factors of pedagogical „educator - child" interaction in the after - reformed kindergarten. The research objects were the acts of „educator - child" interaction in 180 randomly chosen groups in Vilnius kinder gardens. The research showed that large majority of all the observed acts democratic and humane interaction prevailed. In approximately 20% of interpersonal acts the interaction саn be characterised as psychological violence against the child. [From the publication]