LTVertybės – svarbus žmogaus ar visuomenės sąmonės komponentas, pasireiškiantis išorinio ar vidinio pasaulio objektų atranka pagal jų svarbą žmogaus ar žmonių bendrijos gyvenime. Ypatingą vaidmenį „atrandant“ vertybes vaidina mūsų švietimo sistema, mokykla ir, žinoma, jos pedagogas. Atliktu tyrimu tikrinta hipotezė – kad ne visų pedagogų vertybių struktūra optimaliai atitinka ugdytojo funkcijai keliamus reikalavimus, kad pedagogų darbo ir buities sąlygų, kurias suponuoja lyties, darbo stažo, patirties, specialybės ypatumai, nevienodumas turi įtakos vertybių raidai ir lemia jų skirtumus. Taikant M. Rokeach metodiką, buvo apklausti Lietuvos pedagogai ir būsimieji mokytojai. Atlikus tyrimą, išaiškėjo, kad hipotezė pasitvirtino iš dalies: tik kai kurios vertybės yra veikiamos tų sąlygų, kurios turi įtakos skirtingų grupių atstovams. Lietuvos pedagogų ir besirengiančių jais tapti studentų vertybių struktūra ne visai atitinka visuomenės lūkesčių. Nors, laikantis Lietuvos švietimo principų, būtina, kad pedagogai būtų kūrybingos asmenybės, kad galėtų ugdyti „savarankią ir kūrybingą asmenybę“, deja, daugumos tirtų dirbančių ir būsimų pedagogų vertybių skalėje savarankiškumo, kūrybingumo ir kūrybinės veiklos vertybės neturi vietos tarp reikšmingiausių vertybių. Kelia nerimą, kad tokios vertybės kaip patriotizmas, pilietiškumas priskiriamos prie pačių nereikšmingiausių. Tad vargu ar galima tikėtis, kad turintys tokias vertybines nuostatas pedagogai gali ir galės sėkmingai įgyvendinti Lietuvos švietimo koncepcijoje deklaruojamą siekį – „ugdyti Lietuvos valstybės pilietį“.Reikšminiai žodžiai: Lietuvos pedagogai; Mokytojo asmenybė; Veiksniai; Vertybės; Lithuanian teachers; Teacher, values; Their factors; Values.
ENThis article discusses different perspectives about the issue of concept and structure of values. Description of research on structure of Lithuanian teachers' and pedagogical students' values is presented. This investigation used Rokeach (1973) methodics and was held in 1997 - 1999. Results indicate that the structure of Lithuanian teachers and pedagogical students' values is not consistently related to the hopes of the society. Lithuanian teachers and pedagogical students values are mostly vital, survival, utilitarian. A presumption was made that such structure of values is influenced by the teachers' living and working conditions, an assertion was made that such conditions differ according to different specialities. Representatives of various specialities have different working and living conditions that influence their structure of values. This influence is selective because not all the values are equally affected by specificity of conditions. Concern is that: (1) the society has inadequate demands for teachers, (2) teachers' living conditions are unfavourable, and this influences their structure of values. [From the publication]