LTA pirmojo kurso studentų, būsimųjų policijos pareigūnų, požiūrio į fizinį lavinimą kaita skatinant saviugdą

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
LTA pirmojo kurso studentų, būsimųjų policijos pareigūnų, požiūrio į fizinį lavinimą kaita skatinant saviugdą
Alternative Title:
Change of attitude to physical training in first-year LAL students, future police officers, as a result of self-training
Summary / Abstract:

LTBūsimiesiems įvairių profesijų atstovams, dabartiniams studentams, fizinis parengtumas yra nevienodai reikšmingas. Lietuvos teisės akademijos (LTA) studentams fizinis parengtumas garantuoja jų būsimo darbo sėkmę. Fizinė veikla, fizinis lavinimas efektyvus būna tik tada, kai ugdytiniai gerai suvokia šios veiklos reikšmę, nori fiziškai tobulėti. Fizinio lavinimo teorijos ir rengimo praktikos tikslas - nustatyti, kaip kinta studentų požiūris į kūno kultūrą ir fizinę saviugdą. Tyrimo tikslas - nustatyti, kaip keičiasi LTA pirmojo kurso studentų, būsimųjų policijos pareigūnų, požiūris į fizinį rengimą, poreikį fiziškai tobulėti, skatinant fizinę saviugdą, gerinant profesinį parengtumą. Tyrimo hipotezė - skatinant LTA pirmojo kurso studentų, būsimųjų policijos pareigūnų, fizinę saviugdą pagal diferencijuotas programas, pozityviai keisis jų požiūris į fizinį aktyvumą, fizinę saviugdą. Tyrimo objektas - studentų požiūrį į fizinį parengtumą, garantuojantį būsimo darbo sėkmę, požiūrį į fizinę saviugdą, į jos formas bei metodus, fizinių ypatybių lavinimo kryptingumo motyvus. Tyrimo organizavimas ir metodika. 1995-1996 m. Lietuvos teisės akademijoje buvo organizuotas tyrimas - anketinė apklausa raštu. [Iš straipsnio]Reikšminiai žodžiai: Apklausa; Būsimi policijos pareigūnai; Būsimieji policijos karininkai; Fizinis lavinimas; Fizinė saviugda; Future police officers; Physical self-training; Physical self-training, physical training; Physical training; Survey.

ENIn 1995-1996, a research involving 90 first-year students was organized at the Law Academy of Lithuania. An experimental group consisted of 60 students who participated in academy physical training sessions three times a week in the first term, and two times a week in the second term. Besides, physical self-training sessions were organized for them: two times a week in the first term, and three times a week in the second term. The duration of each session was 60 min. The training was carried out according to a differentiated program. In order to isolate the factor whose impact we intended to investigate, we formed a control group of 30 students. In the course of the academy year, the said students attended only academy physical training sessions. То investigate into the students' attitude to the level of physical training as a guarantee of future Professional success, to self-training, its forms and methods, to the motives for the purposefulness of training of physical characteristics, a survey was performed at the beginning and at the end of the academy year. The survey involved subjects belonging to the above-mentioned groups. Our research work made at the end of the investigation revealed that independent physical training for the improvement of physical abilities carried out according to differentiated programs developed not only physical capacity in subjects but also the need for independent training.Physical self-training organized for first-year LAL students influenced the change in students' attitude to physical training, eventually viewed by them as a Professional training means. In the course of the academy year, the number of students thinking that it was worthwhile to train three or four times a week increased significantly. At the end of the academy year, the number of students thinking that physical fitness and mastering of self-defence were equally important issues increased. The majority of students demanded physical self-training programs, corresponding professional pedagogical support and consultations. [Text from author]

Related Publications:
Edukologijos pradmenys / Leonas Jovaiša. Šiauliai : Šiaulių universiteto leidykla, 2001. 276 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/18990
Updated:
2020-03-23 12:53:55
Metrics:
Views: 12
Export: