LTRadikaliąja reformacija vadinama trečioji reformacijos banga, siejama su anabaptistais ir unitarizmu. Anabaptistai mėgino grįžti prie krikščionybės ištakų, pripažino tik sąmoningo amžiaus žmonių krikštą, neigė bažnytinę hierarchiją, bendravimą su Dievu vertino labiau už kasdienį patyrimą. Taip pat reikalavo lygybės, turto bendrumo, pasisakė prieš karinę tarnybą, mirties bausmę. Kaip organizuotas judėjimas unitarizmas pirmiausia susiformavo Transilvanijoje. Unitarizmas – tai tikėjimas, kad Dievas yra vienas. Unitaristai neabejojo Jėzaus moraliniu autoritetu, bet atmetė jo dieviškumą. XVI a. vid. arijonų, antritrinitorių ir kt. jiems artimų atšakų pasekėjų atsirado ir LDK. Iš pradžių veikė per kalvinistų parapijas, vadintas bendruomenėmis. Iš šimto devyniasdešimt vienos evangelikų reformatų parapijos arijoniškos tapo septyniasdešimt trys. Mažoji bažnyčia (reformatų; 1565–1617) buvo Lietuvoje nuo kalvinistų bendruomenių organizaciniu atžvilgiu atsiskyrę arijonai, dar vadinami Lietuvos broliais. Jie paprastai siejami su Lenkijos broliais, su kuriais glaudžiai bendradarbiavo, nors daugeliu klausimų skyrėsi viena nuo kitos. Kaip ir bendraminčiai Lenkijoje ir Transilvanijoje, Lietuvos broliai plėtojo vadinamąja unitarinę koncepciją, t. y. atmetė šv. Trejybės dogmą ir stengėsi racionaliai suprasti Jėzaus esmę. Savo laiku tai buvo radikali socialinė ir politinė koncepcija, pasisakanti už socialinį teisingumą ir lygybę, demokratinius visuomenės organizavimo principus ir demokratines vertybes, pakantumą religinio pobūdžio diskusijose.Reikšminiai žodžiai: Radikalioji reformacija; Unitoriai; Arijonai; Arijonizmas; Anabaptistai; Liuteronybė; Kalvinizmas; Dogmos; Petras Gonenzijus (1530-1573); Simonas Budnas (1530-1595); Protestantų bažnyčios; Lietuvos reformatų sinodas; Reformacija; Lenkijos-Lietuvos valstybė (Abiejų Tautų Respublika); Protestantai; The Radical Reformation; Kalvinistai; Katalikų Bažnyčia; The Unitarianism; The Anabaptists; Reformation; Calvinists; The Lutheranism; Catholic Church; The Calvinism; Peter Gonesius (1530-1573); Simon Budny (1530-1595); The Protestant churches; A Lithuanian synod.
ENLithuania served as one of the sources for Unitarianism. Histories usually omit this from analysis for two reasons: Unitarianism did not survive in Lithuania, and Poland developed a much more influential and long-lasting branch of Unitarianism. Over the last century, there have been four principal scholars researching this area: the Pole Stanislas (Stanisław) Kot, the Americans Earl Morse Wilbur and George Huntston Williams, and the Lithuanian Ingė Lukšaitė. The first three included Lithuania peripherally as part of Poland and only Lukšaitė focuses exclusively on Lithuania. The present article surveys the development of Unitarianism in Lithuania to understand how it contributed to the generation of Unitarian thought. It reviews the Unitarian antecedents known in Lithuanian historiography as the Radical Reformation, focusing on its most important political and religious leaders and explores the theological, liturgical, and social thought of the Lithuanian Brethren that contributed to the development of modern Unitarian views.