Tradiciniai ir nauji kirčiavimo mokymo būdai aukštojoje mokykloje

Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Tradiciniai ir nauji kirčiavimo mokymo būdai aukštojoje mokykloje
Alternative Title:
Traditional and new methods of teaching accentuation in high school
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje siekta ištirti ir palyginti kirčiavimo įgūdžių suformavimo būdus: tradicinį ir mokymą kompiuterio treniruokliu. Buvo taikyti šie metodai: kryžminis eksperimentas ir anketos. Tyrime dalyvavo dvi VPU istorijos specialybės studentų grupės. Atliktas tyrimas patvirtina hipotezę, kad tradicinį mokymą, pagrįstą teorija, taisyklėmis, galima pakeisti kompiuterio pratybomis. Bet pabrėžtina, kad buvo tiriamas ne visas įgūdžių suformavimo, keitimo, tobulinimo procesas, o tik jo dalis – gebėjimas rasti kirčiuotą skiemenį. Kita vertus, tas faktas, kad studentai, mokęsi kompiuteriu, blogiau atlikdavo užduotis, reikalaujančias taisyklių mokėjimo (su nurodytomis kirčiuotėmis), dar nereiškia, kad galima atsisakyti sąmoningumo principo – studentai geriausių rezultatų pasiekė, kai buvo derinami abu būdai. Atliktas kryžminis eksperimentas leidžia praplėsti teorinę įgūdžių suformavimo sampratą – ją papildyti tiesioginių pratybų efektyvumo įrodymais. Eksperimento rezultatai rodo, kad tiesioginis kirčiavimo mokymas, naudojant kompiuterį, efektyvesnis negu pratybos, pagrįstos taisyklėmis: eksperimentinės grupės studentai darė daug mažiau klaidų (8,5), negu kontrolinės (12,4), kurioje pratybos vyko tradiciniais būdais. Sukeitus mokymo būdus rezultatai dar pagerėjo. Nors kompiuterio pratybos gali pakeisti tradicinį mokymą, tačiau visiškai atsisakyti teorijos, taisyklių negalima, nes studentai nesugebės naudotis žodynais, žinynais ir kitais šaltiniais. Aukštojoje mokykloje mokant kirčiavimo tikslingiausia pakartoti teorinius dalykus ir tada įgūdžius įtvirtinti kompiuterio treniruokliu.Reikšminiai žodžiai: Akcentologija; Anketinė apklausa; Kalbos kultūra; Kirčiavimas; Kompiuterinis mokymas; Mokymas; Mokymo metodai; Accentuation; Computer training; Language standard; Questionnaire survey; Teaching; Teaching methods.

ENThe article investigates the ways by which students build their accentuation skills. The following ways of building these skills have been considered: 1) the traditional one based on the knowledge of rules and 2) the computer aided teaching based on special teaching programs. The research revealed that the experimental group students who underwent computer aided accentuation teaching mad less mistakes (the average was 8.5 mistakes) when compared to the control groups (the average was 12.4 mistakes). After swapping teaching methods in the above mentioned groups, the results improved, e.g. in the former experimental group the average was 4.9 mistakes and in the former control group - 7.9 mistakes. The results prove that the computer aided teaching can replace the traditional one. On the other hand, the research shows that the best results are achieved by combining these two methods, i.e. when the computer aided teaching is supplemented by the rule oriented teaching. The data of the questionnaire aiming to reveal students preferences in terms of their learning strategies showed that the majority of students enjoy and value the computer aided activities. Moreover, about 13% of students suggested that the computer aided teaching of accentuation and teaching based on the knowledge of rules have to be combined. [From the publication]

Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/18972
Updated:
2016-07-09 15:41:41
Metrics:
Views: 22
Export: