LTStraipsnio tikslas - apibendrinti mokinių, turinčių specifinius pažinimo sutrikimus bei protinę negalią, savęs vertinimo ir fizinių ypatybių išsivystymo sąsajos tyrimus. [...] Tyrimo metodai: anketinė apklausa, testavimas, matematinė statistika. [...] Mokinių su specifiniais pažinimo sutrikimais savivertė žemesnė nei protinę negalią turinčiųjų. Protinės negalės mokinių visos fizinės ypatybės išsivysčiusios silpniau nei specifinių pažinimo sutrikimų turinčių tiriamųjų. [...] Nustatyti ryšiai tarp mokinių savivertės ir fizinių ypatybių (r >0,02). Tiriamųjų su specifiniais pažinimo sutrikimais, darbštumo ir draugiškumo vertinimas turi sąsajų su jėgos bei vikrumo išsivystymu, o mokinių gabumams, grožiui ir draugiškumui turi įtakos ištvermė ir pusiausvyra. Protinę negalią turinčių mokinių grožio, darbštumo, stiprumo vertinimui turi įtakos lankstumo, ištvermės, jėgos išsivystymas, o gabumams - pusiausvyra, galūnių judesio greitis ir vikrumas; draugiškumo vertinimas siejasi su ištvermės ir jėgos išsivystymu. Nustatyti ryšiai tarp mokinių savivertės ir fizinių ypatybių faktorių (r >0,02). Mokinių su protine negale, savivertės ypatybių faktorius siejasi su fizinio pajėgumo ir jėgos faktorių testų atlikimu, o savivertės sugebėjimų faktoriaus savybėms turi įtakos jėgos ypatybių faktoriaus testų atlikimas. Specifinių pažinimo sutrikimų turinčių mokinių savivertės bruožų faktorius siejasi su savivertės ypatybių faktoriaus savybėmis bei bendrųjų fizinių ypatybių, bendrųjų gebėjimų faktorių testų atlikimu, o bendrųjų gebėjimų faktoriui turi įtakos testai, kuriems atlikti reikalinga jėga. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Pažinimo sutrikimai; Protinė negalia; Svivertė; Fizinis išsivystymas; Learning disorders; Mental disorders; Self-esteem; Physical development.
ENThe article aims at summarizing the studies of relation of development of self-evaluation and physical features of school students with specific cognitive disorders or mental illness. [...] The methods of study: questionnaire survey, testing, mathematic statistics. [...] The self-evaluation of school students with specific cognitive disorders is lower than that of those with mental illness. All physical features of school students with mental illness are developed weaker than of those with specific cognitive disorders. [...] The relations between school students’ self-evaluation and physical features were identified (r >0.02). The evaluation of diligence and friendliness of those with specific cognitive disorders is related to development of strength and quickness, abilities, beauty and friendliness are influenced by stamina and balance. Development of flexibility, stamina and force has influence to evaluation of beauty, diligence and strength of school students with mental illness, balance, quickness and the speed of movement of limbs influence abilities; evaluation of friendliness is related to development of stamina and strength. The relations between school students’ self-evaluation and physical features were identified (r >0.02). The self-evaluation features factor of the school students with mental illness are related to performance of physical strength factors tests, the self-evaluation abilities factor features are influenced by performance of the strength features factor tests. The factors of self-evaluation traits of school students with specific cognitive disorders is related to the features of self-evaluation factor and performance of general tests of physical features and general ability factors and the general abilities factor is influenced by tests, the performance of which requires strength.