LT[...] Straipsnio temos aktualumą lemia jos savalaikiškumas, būtent: sparčiai silpnėjantys dorovingumo prioritetai ir naujų elementorių pasirodymas. Viena iš dvasingumo ugdymo krypčių - atgaivinti liaudies pedagogikos tradicijas, nukreiptas į dorinių vertybių puoselėjimą pasakomis. Straipsnio tikslas - įvertinti dviejų alternatyvių lietuvių klabos vadovėlių (E. Marcelionienės ir M. Nagytės) komplektų pirmai klasei pasakų tekstus dvasinių vertybių ugdymo aspektu. Pirmokų dvasingumo stiprinimo teorinį pagrindą tikslinga grįsti S. Šalkauskio, L. Jovaišos, V. Aramavičiūtės, B. Bitino suformuluotomis nuostatomis. Jos pabrėžia siekį ugdyti vaiko individualumą, kurti humaniškus santykius su aplinka, puoselėti gebėjimus tinkamai vertinti ir spręsti dorovines šių dienų socialinio konteksto problemas. Pasakose glūdinčios idėjos mokiniui gali tapti subjektyviai reikšmingos vertybinės nuostatos. [...] Dviejų pirmos klasės alternatyvių elementorių ir skaitinių pasakų tekstai analizuoti remiantis tautosakininkų ir pedagogų nuostatomis [...] Abiejų autorių vadovėlių komplektuose rasta maždaug po 30 pasakų, pateiktų piešiniais ir/ar verbalizuotų. E. Marcelionienės vadovėliuose daugiausia dėmesio skiriama vaikų išradingumui, humoro jausmui puoselėti, dorovingumui ugdyti. M. Nagytės vadovėlyje dominuoja pasakos apie žvėris ir augalus, kurios patrauklios šešerių Septynerių metų vaikams. E. Marcelionienės ir M. Nagytės elementorių pasakiškaisiais tekstais ne tik lavinamas literatūrinis vaikų skonis, D e t ir puoselėjama per 20 asmens dvasinių vertybių. Šiuo požiūriu abiejų autorių elementoriai ir papildomos skaitinių knygos yra lygiavertės. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Dvasinės vertybės; Pasakos; Elementorius; Moral values; Fairy tale; Primer; Dvasinės vertybės; Elementorius.; Moral values; Primer.
EN[...] The relevance of this article's subject is determined by its timeliness, namely: moral principles are faltering apace and new primers are coming out. One of the directions of spiritual education is revival of folk pedagogical traditions, addressing nurturance of moral values by the means of fairy tales. The aim of the article is to evaluate fairy tales in two alternative Lithuanian language textbook volumes for first grade with regard to education of moral values. It is advisable to ground theoretical basis on first-formers' consolidation of spirituality on the attitudes stated by S. Šalkauskis, L. Jovaiša, V. Aramavičiūtė, and B. Bitinas. They emphasize an attempt to develop a child's individuality, create humane relations with the environment, nurture capability to properly evaluate and solve moral problems in a modem-day social context. Ideas present in fairy tales could become pupil's subjectively significant attitudes to morality. [...] The fairy tales in these two alternative primers and readers were analysed with reference to the attitudes of the above mentioned folklorists and pedagogues. [...] Approximately 30 fairy tales were found in the volumes of the both authors. In the primer composed by E. Marcelionienė focal attention is given to the development of children's resourcefulness, nurturance a sense of humour and education of morality. In the primer prepared by M. Nagytė, fairy tales about animals and plants, fascinating to 6-7 year olds, dominate. By the means of fairy tales in the primers of both authors, not only a literary taste of a child is being educated, but also over 20 individual moral values are being suckled. In this regard, the primers and additional reader books prepared by the both authors, are similar. [From the publication]