LTStraipsnyje nagrinėjami moksleivių, besimokančių bendrojo lavinimo mokyklose ir gimnazijose, pasiekimai fizikos srityje ir galimybės juos gerinti, analizuojant Lietuvos fizikos XII-XIX čempionatų rezultatus (2000-2007 m.) ir fizikos papildomo ugdymo galimybes "Fotono" ir "Fizikos olimpo" mokyklų pavyzdžiu. Atlikus 2000-2007 metų fizikos čempionatuose dalyvavusių 7746 moksleivių darbų analizę, išryškėjo rezultatų prastėjimas, kuris gali būti susietas ne tik su užduočių sunkumo kitimu, bet ir giluminėmis problemomis švietimo sistemoje. Autoriai siūlo Lietuvos fizikos čempionatų rezultatų blogėjimo ir dalyvių skaičiaus mažėjimo problemą spręsti keliais būdais: skiriant ypatingą dėmesį kokybiškoms užduotims parengti Lietuvos fizikos olimpiadoms ir čempionatams; fizikos dalyką populiarinant Šiaulių universitete veikiančioje mokykloje "Fotonas" ir Vilniaus universitete veikiančioje mokykloje "Fizikos olimpas", t. y., skatinant moksleivių papildomą fizikos ugdymą šių mokyklų patirties pavyzdžiu. Straipsnyje išsamiai pristatomas šiose mokyklose teikiamas papildomas ugdymas gilinant moksleivių fizikos žinias, skatinant kūrybingumą, kryptingai ugdant ypač gabius mokinius. Pateikti papildomo ugdymo pavyzdžiai galėtų labiau sudominti Lietuvos mokyklų fizikos mokytojus ir jų mokinius, o atsakingų žinybų vadovus paskatinti plėtoti tokią veiklą, kad į ją įsijungtų daugiau moksleivių ir fizikos mokytojų.Reikšminiai žodžiai: Fizikos pasiekimai; Fizikos čempionatas; Papildomo ugdymo mokykla "Fotonas"; Achievements in physics; Physics Championships; School "Photon".
ENThis article deals with the problem of schoolchildren's achievements in physics and how to improve them. Comprehensive analysis of the results of Lithuanian Physics Championships (XII - XIX) has been done. It showed that schoolchildren's knowledge and skills of physics have been changing for the worse annually. Therefore a very important problem of schoolchildren's extra-education has been revealing. One of the ways to solve this problem can be examples of extra-education junior physicists' school "Photon" founded in 1973 at Giuliani University and "Physics Olympus", founded in 1993 at Vilnius University. The tasks, principles, contents and forms of activities of these extra-education physics schools are presented. Lithuanian teachers and schoolchildren have interest in such activities. The heads of upper-level departments have to develop such kind of activities and establish new extra-education centers in the other regions of Lithuania. [From the publication]