Prielaidos specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių mokinių mąstymui lavinti patarlėmis

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Prielaidos specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių mokinių mąstymui lavinti patarlėmis
Alternative Title:
Training children's with special needs metaphoric thinking by proverbs
In the Journal:
Jaunųjų mokslininkų darbai. 2008, Nr. 2 (18), p. 149-155
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje nagrinėjama metaforinio mąstymo lavinimo patarlėmis problema mokymo priemonių (vadovėlių, pratybų sąsiuvinių) aspektu. Keliami klausimai, kaip III-IV klasės lietuvių kalbos vadovėliuose ir pratybų sąsiuviniuose pateiktos patarlės atitinka mokinių supratimą? Kaip mokiniai geba suprasti patarles? Atlikto tyrimo tikslas - atskleisti mokinių, besimokančių bendrojo lavinimo mokykloje, gebėjimą suvokti perkeltinę patarlių prasmę. Anketinėje apklausoje dalyvavo 52 pradinių klasių mokytojai bei 298 trečios ir 346 ketvirtos klasės mokiniai. Vertinant pradinių klasių mokytojų, kaip ugdymo turinio ekspertų, kompetenciją priskiriant patarles trims supratimo blokams (lengvai, vidutiniškai, sunkiai suprantamos), pastebėta, kad mokytojų patarlių sudėtingumo vertinimas tik iš dalies atitinka realų mokinių gebėjimą suprasti jas. Gali būti, kad mokytojų darbo patirtis galėjo padėti pedagogui įvertinti, kaip vaikai (lengvai ar sunkiai) suvoks ekspertuojamą patarlės tekstą, bet toji darbo patirtis galėjo virsti ir stereotipu bei trukdyti objektyviai įvertinti patarlės sudėtingumą. Tyrimas parodė, kad specialiųjų ugdymosi poreikių turinčių mokinių gebėjimas suprasti patarles ir jose užkoduotą informaciją skiriasi nuo įprastos raidos bendraamžių tiek trečioje, tiek ketvirtoje klasėje, nepriklausomai nuo jų sudėtingumo. Mokyklos aplinka atlieka itin svarbų vaidmenį lavinant ugdytinių metaforinį mąstymą, nes beveik tik čia mokiniai girdi, aptaria, analizuoja patarles. Namų aplinkoje su patarlėmis mokiniai susiduria labai retai.Reikšminiai žodžiai: Pradinė mokykla; Mokymas patarlėmis; Metaforinis mąstymas; Primary school; Training by proverbs; Metaphoric thinking; Rizikos grupės šeimos; Negatyvi emocinė reakcija; Specialiųjų mokymosi poreikių turintys mokiniai; Risk group families; Negative emotional reactions; Children with special needs.

ENThe work deals with theoretical analysis of the features of metaphoric thinking by proverbs in the process of education of children with special needs. There is an opinion, that the level of metaphoric thinking of pupils with special needs is lower than that of other schoolchildren and it is connected with the didactic process, therefore purposeful and regular development of understanding of proverbs will educate and accelerate the development of metaphoric level of thinking. [...] 52 primary class teachers and 644 comprehensive schools pupils from Marijampolė and Vilkaviškis took part in the research. [...] The empirical part deals with the concept of a proverb as understood by pupils; use of training methods for the development of metaphoric thinking; research results on metaphoric thinking. Conclusions of the research on metaphoric thinking: 1. Many teachers were of a common opinion predicting understanding of proverbs in textbooks and practice books for classes III and IV and their availability for understanding by pupils. 2. The research showed that the concept of proverbs in codes information and education of pupils with special needs differs from that of schoolchildren of normal development. It became clear that all pupils of class III approximately equally understood the main idea of proverbs but in class IV dependence of the understanding of proverbs became evident. 3. The research showed that the school and the class are the main places of educating pupils by proverbs because they do not hear proverbs elsewhere and nobody teaches them.Investigating the dependence of metaphoric thinking in terms of didactics it was noticed that the use of different ways and methods in lessons shows teachers' strive to individualize the concept in class but on the other hand it is appreciated as a weaker stimulus for pupils with special education needs. It was noted that pupils with special needs can deal with problems requiring less metaphoric thinking. 4. The results of the educational experiment showed that primary school pupils with special education needs mostly understand proverbs of daily relations, roles, and the nearest environment which are less metaphoric. Pupils understand proverbs of wider abstraction with greater difficultly. The results of the research confirmed the hypothesis that the level of thinking of pupils with special education needs is limited and needs special methods of training; regular use fosters the development of metaphoric thinking. [From the publication]

ISSN:
1648-8776
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/18783
Updated:
2018-12-17 12:18:34
Metrics:
Views: 41    Downloads: 9
Export: