LTNors garsų tarimo trūkumai yra vieni iš labiausiai pastebimų kalbos, kalbėjimo sutrikimų ir atkreipia vaikų kalbos raidos tyrinėtojų bei logopedų dėmesį, tačiau Lietuvoje beveik nėra skelbta duomenų apie neturinčių intelekto sutrikimų vaikų garsų tarimo trūkumų bei jų formų įvairovę, dažnumą. Šiuo darbu siekiama ištirti dažniausius nesutrikusio intelekto priešmokyklinio amžiaus (šešerių-septynerių metų) vaikų tarimo trūkumus. Straipsnyje apibūdinama tarimo sutrikimų samprata, tiriami priešmokyklinio amžiaus vaikų (6-7 metų) garsų tarimo trūkumai, nustatoma šių trūkumų gausa, palyginami garsų, skiemenų, žodžių, sakinių, greitakalbių tarimo tyrimo rezultatai. Tyrime dalyvavo 73 vaikai, turintys tarimo sutrikimų. Gautų duomenų analizė atskleidė, kad priešmokyklinio amžiaus vaikams būdingiausi sudėtingos artikuliacijos ir retų lietuvių kalboje garsų tarimo trūkumai. Beveik visiems turintiems tarimo trūkumų tiriamiesiems būdingas sigmatizmas, beveik pusei - chitizmas, ir daugiau negu trečdaliui - rotacizmas. Nustatyti kiekvienos garsų grupės dažniausi netinkamo tarimo atvejai. Garsai s ir r yra vieni iš dažniausių bendrinės lietuvių kalbos priebalsių, todėl šių priebalsių tarimo trūkumai kalboje labai pastebimi. Mažiausiai garsų tarimo trūkumų nustatyta tariant atskirus garsus, o daugiausia - tariant žodžius, sakinius, greitakalbes. Sudėtingėjant tarimo vienetui (garsas, skiemuo, žodis, sakinys), tarimo klaidos sunkėja: nuo garso keitimo iki žodžio iškreipimo, jo sutrumpinimo. Tyrimo rezultatų analizė atskleidė, kad priešmokyklinio amžiaus vaikų kalboje dažniausios garsų keitimo klaidos.Reikšminiai žodžiai: Tarimas; Ikimokyklinio amžiaus vaikai; Pronunciation; Pre-school children.
ENAlthough articulation defects are one of the most noticeable disorders of speech, and attract the attention of children articulation researchers and speech specialists, almost none information about articulation disorders (their variety and frequency) of normally developed children are published in Lithuania. This works aims to analyse the most popular articulation disorders of normally developed preschool age children (six-seven years). The article describes the concept of articulation disorder, analyses articulation disorders of preschool age children (6-7 years), identifies the scope of such disorders, and compares the results of sound, syllable, word, sentence, patter articulation disorders. The analysis of the results obtained disclosed, that preschool age children mostly have difficulties with the articulation of complex are rare (in Lithuanian language) sounds. Almost all researched children with articulation disorders had stigmatism, almost half had chitism, and more than one third had rotacism. The researcher identified the most often cases of wrong articulation in each group of sounds. Sound “s” and “r” are one of the most often met consonants in Lithuanian language; therefore their articulation disorders are greatly noticeable. The least quantity of disorders was identified when pronouncing separate sounds, the most disorders occurred when pronouncing words, sentences, and patters. When pronounced items (sound, syllable, word, sentence) get more complex, articulation mistakes become more serious: from the replacement of sounds till the distortion and shortening of words. The analysis of the research data disclosed that preschool age children most often make sound articulation mistakes.