LTStraipsnyje nagrinėjamas klausimas, kaip pradinių klasių mokiniai, kuriems nustatytas vidutinis ir nežymus kalbos neišsivystymas, supranta, paaiškina bei kuria darinius. Aprašomo tyrimo tikslas - atskleisti 2-4 klasių neišplėtotos kalbos mokinių žodžių darybos gebėjimus. Tyrime dalyvavo 40 logopedinės mokyklos 2-4 klasių neišplėtotos kalbos (vidutinis ir nežymus kalbos neišsivystymas) vaikai, ir 43 pagrindinės mokyklos 2-4 klasių vaikai, kurie neturi kalbos sutrikimų. Gautų rezultatų analizė atskleidė, kad kalbos sutrikimų neturintys 2-4 klasių vaikai pakankamai gerai geba pasakyti dūrinių pamatinius žodžius, analizuoti priešdėlinius veiksmažodžius, sudaryti dūrinius pagal paveikslėlius ar pavyzdį. Logopedinės mokyklos 2-4 klasių neišplėtotos kalbos mokiniai gerai supranta vedinius, reiškiančius veiksmus. Didesnė dalis vidutiniškai neišplėtotos kalbos 2-3 klasių mokinių supranta ir analizuoja profesijų pavadinimus, priešdėlinius veiksmažodžius, nustato būdvardžio taisyklingumą. Beveik visi nežymiai neišplėtotos kalbos 3-4 klasių mokiniai gana gerai supranta, analizuoja profesijų pavadinimus, priešdėlinius veiksmažodžius, nustato vedinio (būdvardžio) taisyklingumą. Gerai sudarinėja priesaginius daiktavardžius pagal analogiją, pavadina asmenis pagal profesiją, gyvenamąją vietą. Tyrimo hipotezė, kad vaikų, turinčių nežymų kalbos neišsivystymo laipsnį, žodžių daryba produktyvesnė nei mokinių, turinčių vidutinį kalbos neišsivystymo laipsnį, tačiau skurdesnė, negu kalbos sutrikimų neturinčių vaikų, patvirtinta. Pateikiamos rekomendacijos, kaip gausinti neišplėtotos kalbos vaikų žodyną.Reikšminiai žodžiai: Sulėtėjusios raidos vaikų kalba; žodžių daryba; Sudurtiniai žodžiai; word composition; Children with speech disorders; Derivative; Compound; Vaikai turintys kalbos sutrikimų; Darinys; Dūrinys; Compound.
ENThe paper focuses on the analysis of the concept of Lithuanian word composition and the development of word composition of those children whose speech is normal or those who have speech disorders. The aim of the research: to reveal word composition abilities of second-fourth form children with speech disorders. [...] 40 second-fourth form children who had a medium or minor degree of speech undevelopment and 43 secondfourth form children who had no speech disorders participated in the research. In order to reveal word composition skills of both children who have speech disorders and who do not have speech disorders an unstandardized test was designed. [...] The results of the research revealed that children, considering a form and degree of speech undevelopment, have better abilities to understand, explain and compose words. Analysis of research data showed that second-fourth form children with a medium degree of speech undevelopment experienced difficulties explaining and composing derivatives and compounds. These difficulties could be determined by the fact that children began learning when they had already used primitive sentences and inflected words, i.e. at the very end of a medium degree of speech undevelopment. The aim of such learning could be reached only with those children who had a minor degree of speech undevelopment. Most children with speech disorders experienced difficulties composing compounds according to pictures and examples. The same difficulties were experienced by those children who did not have speech disorders. The hypothesis was proved because many children who had a medium degree of speech undevelopment experienced more difficulties composing derivatives and compounds than those children who had a medium degree of speech undevelopment. [From the publication]