LTNors pastaraisiais metais Lietuvoje plėtojama vaiko teisių apsaugos politika ir veikla tiek šeimoje, tiek kituose socialiniuose institutuose ir santykiuose, tačiau vaikams ugdyti šeimose taikomos paplitusios bausmių formos ir jų apraiškos, žalojančios vaiką ne tik fiziniu, bet ir emociniu bei psichologiniu aspektu. Straipsnyje siekiama atsakyti į klausimus, kokios bausmės, turinčios smurto apraiškas, taikomos vaikams ugdyti šeimoje, koks vaikų ir tėvų požiūris į jas, kokios socialinės-edukacinės smurtinių veiksmų prieš vaikus prevencijos galimybės šeimose. Tyrimo tikslas - išanalizuoti smurtinių bausmių situaciją ir prevencijos galimybes šeimoje. Tyrime dalyvavo 205 respondentai: 100 vaikų (13-18 m. amžiaus) ir 105 tėveliai. Gautų rezultatų analizė atskleidė, kad bausmių šeimoje priskyrimas smurtinių veiksmų kategorijai yra problematiškas dėl susiformavusių tradicijų, stereotipų, teisinio ir edukacinio traktavimo. Visuomenė vis dar toleruoja smurtinių apraiškų turinčias bausmes. Tėvų atsakymai rodo, kad tėvai dažnai praktikuoja fizines bausmes, nors dalis tėvų geba spręsti su vaikais iškilusias problemas be bausmių, turinčių smurtinių apraiškų. Visuomenė nepakankamai informuota apie smurtines apraiškas turinčių bausmių žalojantį poveikį vaiko psichosocialinei raidai, nepakankamai vykdomos ir efektyvios smurto prevencijos programos. Tėvai mažai susipažinę su įstatymais ir jų reikšme vaiko teisių apsaugai. Būtina ugdyti vaikų teisinę ir socialinę kompetenciją, smurto prieš žmogų nepakantumo nuostatas asmeninės ir visuomeninės dorovinės sąmonės lygmenyje.Reikšminiai žodžiai: Auklėjimas; Bausmės; Smurtas prieš vaikus; šeima; Education; Punishment; Violence against children; Family.
ENThe paper deals with a punishment situation in the family, context of categorizing such punishments as violent actions as well as violent punishment reasons, their spread and prevention opportunities in the family. Basing upon research results, it be can concluded that a punishment situation in the family, categorizing such punishments as violent actions are problematic due to the existing traditions, stereotypes, legal and educational treatment. Society still tolerates Punishments of a violent character. Research data analysis shows that the parents often apply physical punishments. A Part of parents are able to solve the issues with their children avoiding punishments of a violent character. They choose different ways of upbringing in order to reach the desirable result without negatively affecting a child's physiology, safety, love, acknowledgement. It is concluded the legal and social competences have to be developed children as well as intolerance towards violence against a person at both personal and social moral consciousness levels. Educational activities for prevention of violent punishments in the families have to be based upon legal and moral constructs in both {he family and social paradigms. [From the publication]