Jėzaus Nazariečio atvaizdas Šiluvos bazilikos ikonografinėje programoje

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Knygos dalis / Part of the book
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Jėzaus Nazariečio atvaizdas Šiluvos bazilikos ikonografinėje programoje
Alternative Title:
Image of Jesus of Nazareth in the iconographie program of the Basilica of Šiluva
In the Book:
Pamaldumas Išganytojui Lietuvos kultūroje / sudarytoja Gabija Surdokaitė. Vilnius: Kultūros, filosofijos ir meno institutas, 2008. P. 213-244
Summary / Abstract:

LTŠiame straipsnyje aptariami du vienas kitą pakeitę Šiluvos bažnyčios Jėzaus Nazariečio siužeto skulptūros kūriniai, jų istorija, vieta interjero ansamblio ikonografinėje programoje. Drauge siekiama nustatyti materialius pamaldumo Jėzui ženklus Šiluvoje, atskleidžiančius Išganytojo suvokimo kaitą XVII-XVIII amžiuje. Jėzaus Nazariečio atvaizdu šiame straipsnyje įvardijamas ne Jėzaus paveikslas apskritai, o viena Išganytojo atvaizdo ikonografinė atmaina, kurios pirmavaizdis - nežinomo Sevilijos mokyklos skulptoriaus XVII a. I p. sukurta medinė skulptūra "Jėzus Nazarietis Išpirktasis". Medinė figūra pagal Ispanijai būdingą bažnytinių statulų puošimo tradiciją aprengta tikru drabužiu, jos rankos surištos dekoratyvia virve, ant galvos uždėtas natūralių žmogaus plaukų perukas, o ant krūtinės - škaplierius su trinitorių ordino ženklu (raudonos ir mėlynos spalvų kryžiumi baltame fone). 1700 m. buvo sukurta ir visoje LDK ankstyviausia šio atvaizdo kopija - Jėzaus Nazariečio statula, stovėjusi Antakalnio trinitorių bažnyčios didžiajame altoriuje, plačiai išgarsėjusi ir gausiai kopijuota. Ja sekta ir Šiluvos bažnyčioje. Šiluvos "Jėzus Nazarietis" ramesnis, savotiškai tvirtesnis, jo veidas pasižymi Lietuvos žmogui artimesnio, savo, regioninio tipažo bruožais. Jėzaus Nazariečio įvaizdį Šiluvos bazilikoje atskleisti padeda Jėzaus Nazariečio ir apskritai Jėzaus temos Šiluvos bažnyčios ikonografinėje programoje analizė.Reikšminiai žodžiai: Šiluva; Bažnyčios; Ikonografija; Jėzus Nazarietis; Church; Iconography; Jesus of Nazareth.

ENThe article discusses the two sculptures on the subject of the Nazarene in the church of Šiluva, their history and their place in the iconographic programme of the interior ensemble and makes attempts to identify the material signs of Jesus worshipping in Šiluva, revealing the development of perception of the Saviour in the 17th – 18th century. When speaking of the image of the Nazarene the article refers not to the image of Jesus as such, but rather one iconographic type of the image of the Saviour, the protoplast of which is the wooden sculpture “The Nazarene Redeemed”, created in the first half of the 17th century by an unknown sculptor of the Seville school. According to the Spanish tradition of decorating of church statues, the wooden figure is dressed in real clothes, its hands are tied by a decorative rope, with a wig of natural human hair on its head and the sign of Trinitors Order on his chest (a red and blue cross on the white background). In 1700 the copy of the image, earliest in the entire Grand Duchy of Lithuania – the statue of the Nazarene was created and placed in the big altar of the Trinitors Church of Antakalnis. The statue got very well-known and was frequently copied. A copy of the statue also was created for the church of Šiluva. “The Nazarene” of Šiluva is more quiet, in a way stronger, the face is characterized by traits of the own region type, closer to Lithuanian people. The image of the Nazarene in the church of Šiluva is also revealed by the analysis of the subject of the Nazarene and Jesus as such in the iconographic programme of the church of Šiluva.

ISBN:
9789955868125
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/18637
Updated:
2020-11-08 16:04:04
Metrics:
Views: 91    Downloads: 5
Export: