LTProfesinis rengimas Lietuvos formaliojo švietimo sistemoje vyksta profesinėse mokyklose (ar profesinio rengimo centruose), kolegijose ir akademijose bei universitetuose. Šiuo metu išaugusi darbo jėgos, nereikalaujančios aukštos kvalifikacijos, paklausa, tačiau profesijos mokyklos neparengia pakankamai specialistų, nes šios mokymo programos tarp moksleivių nėra populiarios. Švietimo ir mokslo ministerija sutelkė dėmesį į profesinio informavimo, konsultavimo ir orientavimo sistemos įdiegimą bendrojo lavinimo mokyklose. Straipsnyje keliami klausimai: ar tai esminis ir vienintelis būdas spręsti pirminio profesinio rengimo problemą Lietuvoje? Ar tai paskatins moksleivius stoti į profesines mokyklas? Ar tai veiks profesinių mokyklų prestižą visuomenėje? Straipsnyje autorės siekia apibrėžti profesinės mokyklos statuso sampratą bei identifikuoti profesinės mokyklos statusą visuomenėje sąlygojančius veiksnius. Pristatomi atlikto tyrimo rezultatai, kurių pagrindu apibrėžtos pagrindinės profesinės mokyklos funkcijos bei jų vertinimo visuomenėje tendencijos. Nurodoma, kad profesinė mokykla yra atvira kintanti sudėtinga socialinė sistema ir pati yra visuomenės, kaip didesnes sistemos, dalis. Apibrėžiami veiksniai lemiantys jos veiklos sėkmę bei jos funkcijos. Analizuojama profesinės mokyklos statuso samprata, skiriamieji bruožai, statuso formavimosi veiksniai. Profesinės mokyklos statusą veikia visuomenes nuomonė ir nuostatos jos atžvilgiu. Nurodomi didžiausią įtaką profesinės mokyklos statusui visuomenėje turintys veiksniai bei jos žemo statuso visuomenėje stabilumą įtvirtinantys faktoriai. Visuomenėje gajūs stereotipai apie profesines mokyklas ir informacijos stoka, o tai trukdo statuso pozityviai kaitai.Reikšminiai žodžiai: Profesinis rengimas; Profesinė mokykla; Profesinės mokyklos stausas; Statusui įtaką darantys veiksniai; Vocational education; Vocational school; Status of vocational school; Determinative factors of status.
ENThe world of work is experiencing eminently rapid and principle changes influenced by a technological revolution that includes the development of human relationship with vocational environment. This development is the fundamental reason for the reform of vocational training. Vocational training has to satisfy the needs of a human and the world of work. Particularly significant in this context becomes the status of primary vocational training institutions, i.e. the status of vocational training schools in the society. The authors of this article aim at defining the concept of vocational training school status and identifying the factors that determine the status of a vocational training school in a society. The article presents the results of the research that have been employed for the definition of the function of vocational training school and the tendencies of the value of these functions in society. [From the publication]