LTIšsivysčiusiose šalyse stresui darbe, kaip ypač aktualiai profesinės sveikatos problemai, skiriamas ypatingas dėmesys. Svarbu gebėti sumažinti streso darbe riziką ir išsiugdyti gebėjimą valdyti stresą sukeliančias situacijas. Straipsnio tyrimo tikslas - išanalizuoti slaugytojų profesinio streso raiškos pobūdį išryškinant slaugos ir edukologijos dimensijas. Tyrimo objektas - slaugytojų profesinio streso raiška veiklos kontekste. Atliktos tyrimų apie slaugytojų streso darbe analizės rezultatai parodo, jog pagrindiniai veiksniai streso patyrimui yra: individualios savybės, „atsparumas“ stresui, demografiniai duomenys; mažai teisių priimant sprendimus; psichologinės sąveikos aspektai, tokie kaip: tarpasmeninio bendravimo problemos, personalo konfliktai, artimi tarpusavio santykiai su pacientais; netikrumas dėl žinių ir kompetencijos vykdyti savo pareigas; nuolatinis skausmo ir kančios stebėjimas; personalo trūkumas ir kt. Slaugos profesija reikalauja iš specialisto žinių, įgūdžių ir moralinių nuostatų. Slaugytojas turi gebėti įsitraukti į paciento situaciją su empatija, intuicija ir įsipareigojimu. Keliami reikalavimai rodo, kad slaugytojas turi būti tinkamai pasiruošęs šiam emocijų persunktam darbui. Slaugos studijų absolventai patiria stresą dėl padidėjusios atsakomybes, nemalonios informacijos pateikimo pacientams ir jų giminaičiams bei kitų slaugytojų paramos stokos. Dirbantiesiems slaugytojams svarbus streso įveikimo įgūdžių nuolatinis mokymas bei mokymasis tiek studijuojant pagrindinėse slaugos studijose, tiek specializacijos studijose, tiek keliant kvalifikaciją.Reikšminiai žodžiai: "perdegimas"; Darbo stresas; Edukacinės; Edukacinės priemonės; Moralinis stresas; Priemonės; Profesinis stresas; Stresas; Stresas slaugoje; Stresoriai; „perdegimas" (burnout); Burnout; Burnout, occupational stress; Educational methods; Educational methods (resources for learning); Moral stress; Occupational stress; Stress; Stress in nursing; Stressors; Work (job) stress.
ENSpecial attention is paid to stress at work, as a particularly acute problem in the area of occupational health, in developed countries. It is important to be able to reduce the risk of stress at work and develop an ability to manage situations causing risk. The research of the article is aimed at the analysis of the nature of the manifestation of occupational stress in nurses by highlighting the dimensions of nursing and educational sciences. The object of the research is the manifestation of occupational stress in nurses in the occupational context. The analysis of the research results on the occupational stress experienced by nurses shows that the major factors causing stress are the following: individual qualities, “resistance” to stress, demographic data; few rights in decision making; aspects of psychological interaction, such as problems of interpersonal communication, staff conflicts, close relations with patients; uncertainty about knowledge and competence in performing duties; constant observation of pain and suffering; shortage of staff, etc. The nursing occupation requires knowledge, skills and moral dispositions from the professional. The nurse should be able to understand the patient’s situation with empathy, intuition and commitment. The requirements imposed show that the nurse has to be properly prepared for this work permeated with emotions. Graduates of nursing studies experience stress because of increased responsibility, provision of unpleasant information to patients and their relatives, as well as lack of other nurses’ support. Constant training and learning on how to cope with stress is important for working nurses both in main and specialisation nursing studies, as well as professional development.