LTStraipsnyje, remiantis archyvine medžiaga, pristatoma ir nagrinėjama 1918-1940 m. laikotarpio Lietuvos katalikiškujų gimnazijų edukacinė veikla ugdymo turinio ir popamokinės veiklos aspektais. Aktualizuojamas katalikiškųjų gimnazijų vaidmuo ugdymo turinio formavimosi procese Lietuvos Nepriklausomybės laikotarpio pradžioje, pristatomos katalikiškosioms gimnazijoms būdingos ugdymo kryptys, aptariama mokomųjų dalykų kokybinė ir kiekybinė apimtys, prioritetiniai ir papildomi mokomieji dalykai. Aptariamos pagrindinės popamokinio ugdymo sritys: dalykiniai būreliai, religinės organizacijos ir jų veikla, moksleivių saviraiškos ugdymo formos ir tikslai. Išskirtos esminės popamokinės katalikiškųjų gimnazijų ugdomosios veiklos kryptys ir vertybės. Katalikiškosios gimnazijos turėjo lemiamą reikšmę atsikuriančio Lietuvos švietimo ugdymo turinio kaitos procese. Katalikiškosioms berniukų ir koedukacinėms gimnazijoms buvo būdinga kryptis su privaloma lotynų kalba, mergaičių gimnazijoms - su sustiprintu svetimųjų kalbų dėstymu. Formaliojo ugdymo turinio, t. y. dėstomųjų dalykų, aspektu katalikiškosios gimnazijos nedaug skyrėsi. Katalikiškosioms gimnazijoms būdinga įvairi popamokinė edukacinė veikla, plėtota ne tik gimnazijose, bet ir visuomenėje. Tyrimo duomenys rodo, kad prioritetinės katalikiškųjų gimnazijų popamokinės veiklos kryptys buvo religingumo, tautiškumo ir prosocialumo ugdymas.Reikšminiai žodžiai: Konfesinės mokyklos Lietuvoje; Ugdymo turinys; Popamokinė ugdomoji veikla; Mokymo programos.
ENOn the basis of archive material, the author presents and analyses educational activities of Lithuanian Catholic gymnasiums of 1918-1940 from two perspectives: educational content and after-school activities. The author actualizes the role of Catholic gymnasiums in a process of creating education content in the beginning of the Independency, presents educational directions characteristic to Catholic gymnasiums, and discusses the quality and the scope of educational subjects as well as first priority and supplementary subjects. The author discusses main after-school education areas: educational subject related hobby groups, religious organisations and their activities, as well as forms and objectives of encouraging the self-expression of schoolchildren. The article defines essential directions and values obeyed in education activities of Catholic gymnasiums. Catholic gymnasiums plaid extremely important role in changing education content in Lithuania after the restoration of the Independence. Catholic boys’ and co-educational gymnasiums had compulsory Latin; girls' gymnasiums propagated advanced teaching of foreign languages. From a perspective of formal education, i.e. school subjects, Catholic gymnasiums did not considerably differ. They had various after-school activities developed not only in gymnasiums, but also in the entire community. The results of the research show that top priority of after-school activities in Catholic gymnasiums was the development of religiousness, nationality, and sociality.