LTPo Pirmojo pasaulinio karo Rusijos ir Vokietijos imperijų žlugimas sudarė galimybes trims rytų Baltijos regiono tautoms – lietuviams, latviams ir estams – kurti nepriklausomas tautines valstybes. Vienas svarbiausių to meto veiksnių buvo platus tautinis judėjimas. Istorikai, ne tik buvo tautinio judėjimo priešakyje, bet ir vaidino svarbų vaidmenį formuojant tautinį tapatumą ir kuriant tautinę valstybę. Knygoje analizuojamos lietuvių istorikų idėjos ir koncepcijos tautos, nacionalizmo, tautinio tapatumo, tautinės valstybės, valstybingumo klausimais, t. y. kaip jie suprato nacionalizmą ir kaip apibūdino tautinę valstybę, kurią reikėjo kurti 20 a. pradžioje. Knygos autorė Lietuvos universiteto klausimą nagrinėja kaip sudėtinę tautinės valstybės dalį, t. y. kokį universitetą lietuvių istorikai siūlė kurti naujoje nepriklausomoje valstybėje. Ji aptaria istorikų pažiūros dėl universiteto šiais esminiais klausimais: koks turi būti kuriamas universitetas: pasaulietinis ar katalikiškas? Universitetas turi būti kuriamas visuomenės ar tautinės valstybės poreikiams tenkinti? Kokia kalba turi vykti studijos universitete? Universitetas turi būti labiau tautinis ar tarptautinis? Lietuvos universiteto kūrimas aptariamas tautiniame ir tarptautiniame kontekste. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Vilniaus universitetas (VU; Vilnius University).
ENLithuanian independence was shaped by the conflicts among the great powers in the Baltic region. This study examines the formation of Lithuanian state at the beginning of the 20th century. Lithuanian historians had a key role in this process. The author analyses the concepts and views of Lithuanian historians in relations to issues of nationalism. The creation of the Lithuanian university is discussed as a manifestation of this new nation state. The questions explored include what kind of university was necessary for the newly established state (should the university be Catholic or secular? Was it necessary to form the university for the needs of the society or for national purposes? What should the language of studies at the university be; should the university be national or international?) and; in what way the international cooperation of historians influenced the formation of the University of Lithuania. [From the publication]