LTStraipsnyje aptariama Lietuvos savivaldybių finansų sistema, jos struktūra fiskalinės decentralizacijos požiūriu bei jos atitikimas Europos vietos savivaldos chartijos principams. Aprašomi savivaldybių biudžetų formavimo principai bei tvarka, analizuojama nebiudžetinių fondų raida bei jų reikšmė savivaldybių finansiniam savarankiškumui. Nagrinėjama Lietuvos savivaldybių pajamų ir išlaidų struktūra bei jų dinamika 1999–2005 m. Aptariamas savivaldybių finansinių išteklių išlyginimo modelis, įdiegtas Lietuvoje, bei šalies savivaldybių skolinimosi galimybės. Atlikti tyrimai parodė, kad programinio biudžeto sudarymo principai sėkmingai įgyvendinami abiem, t. y. valstybės ir savivaldybių, lygiais. Tačiau savivaldybių biudžetų pajamų ir išlaidų struktūros analizė parodė, kad fiskalinė decentralizacija Lietuvos viešajame sektoriuje yra nepakankama. Nors šalies savivaldybių biudžetų išlaidų struktūra yra panaši kaip ir kitose Europos Sąjungos šalyse, tačiau valstybės dotacijų dalis savivaldybių biudžetų pajamose yra pernelyg didelė. Antra vertus, ir savivaldybių skolinimosi galimybės yra nepakankamos. Visi šie veiksniai riboja Lietuvos savivaldybių finansinį savarankiškumą. Straipsnyje pateikiamos rekomendacijos, kaip plėtoti savivaldybių finansinį savarankiškumą ir padidinti jų veiklos efektyvumą. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Savivaldybių finansai; Fiskalinė decentralizacija; Nebiudžetinės lėšos; Finance of local authorities; Fiscal decentralization; Budgets of local authorities; Non-budgetary funds.
ENRealization of fiscal decentralization in the public economic sector of Lithuania and its correspondence to the principles of the European Charter of Local Self-Government are considered. The principles and order of the structure of local authorities budgets, the significance of local authorities nonbudgetary funds and their development in Lithuania are discussed. Municipal revenues, their structure and sources are described. Dynamics of local authorities budget revenues and expenses and their main components is analysed in the period of 1999-2005. The model of equalizing financial resources between Lithuanian local authorities as well as borrowing opportunities are discussed. The principle of programme budget is successfully realized in both on the state and local authorities level in Lithuania. The analyses of structure of local authorities budged revenues and expenses shoved that principle of fiscal decentralization are not realized enough in the public sector of Lithuania. Structure of expenses of local authorities budgets is similar to that of countries of European Union. However the share of subsidies of state budget in the revenues of municipal budgets is too large. The borrowing opportunities of municipalities are not sufficient, too. These factors limit the financial independence of local authorities in Lithuania. [From the publication]