The main strategic directions in improving of export development in Lithuania

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Anglų kalba / English
Title:
The main strategic directions in improving of export development in Lithuania
Alternative Title:
Pagrindinės strateginės kryptys gerinant eksporto vystymąsi Lietuvoje
In the Journal:
Inžinerinė ekonomika [Engineering Economics]. 2007, Nr. 1 (51), p. 29-35
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje atlikta įvairių požiūrių į strategijas ir strateginį valdymą analizė. Išnagrinėti užsienio šalių ir Lietuvos autorių moksliniai darbai apie strateginį valdymą, strategijų pasirinkimo būdus, darbai apie strateginį valdymą, galimybės taikyti jas rengiant marketingo strategijas. Atliekant tyrimą panaudota autoriaus patirtis vadovaujant pirmosios Lietuvos eksporto plėtros strategijos ir programos kūrimui, dirbant Pramonės ir prekybos ministerijos Strategijos departamento direktoriumi. Tyrimo tikslas - ieškoti būdų, kaip padidinti užimamą pasaulinės rinkos dalį bei pritraukti naujausių technologijų. Mokslinės literatūros ir įvairių šalių eksporto rėmimo strategijų analizė rodo, kad naudojama daug įvairių iki šiol netaikytų Lietuvoje eksporto rėmimo formų, ir kad esama galimybių tobulinti Lietuvos eksporto rėmimo sistemą. Atliktas tyrimas parodė, kad Lietuvoje, kaip ir kai kuriose kitose užsienio šalyse, svarbiausios eksporto plėtros ir skatinimo kryptys turėtų būti rinkų tyrimai (duomenų rinkimas, duomenų analizė ir jų perteikimas eksportuotojams), Lietuvoje pagamintų produktų konkurencingumo užtikrinimas (inovacijos, kokybė, kaina, pakuotė, aptarnavimas po pardavimo), eksporto ekspertų rengimas ir eksporto infrastruktūros (parodos, paskirstymo kanalai, pervežimų rizikos bei uždelstų mokėjimų prevencija) plėtra. Remiantis išanalizuotais užsienio šalių ir Lietuvos autorių darbais ir jau esama Lietuvos patirtimi bei užsienio šalių gerosios patirties analize skatinant ir plėtojant eksportą, suformuluota siūlymų Lietuvos ūkio ministerijai dėl eksporto plėtros ir skatinimo strateginių krypčių pasirinkimo.Reikšminiai žodžiai: Konkurenciniai pranašumai; Strategija; Strateginės kryptys; Tarptautinė rinkotyra; Eksporto skatinimas; Competitive advantages; Strategy; Strategic directions; Marketing; International marketing; Export promotion.

ENThe article deals with the main problems of strategic directions of export selling and promotion. The export development factors and their economic impact as well as efficiency of export enhancement and promotion tools up to now have not been examined enough from the viewpoint of strategy, though the special investigation of the effectiveness of segregated export promotion tools are badly needed. Thus the different concepts on strategies, competitive advantages, marketing and international marketing are analyzed. The best practice on export enhancement and promotion used in different countries and published in scientific articles and books are overviewed. The analysis of the main statistical data on Lithuanian export has been provided in the form of figures and diagrams. The analysis led to the conclusion that Lithuanian exports after Lithuania's entering EU were growing up and structure has been changed from export to Eastern markets to Western ones faster. The problems discovered are the structure of goods exported: 25 percent of export remains on export of oil refining products, which heavily depends on Russian oil supply, composition of Lithuanian exports by technology level: high technology goods amount less than 10 percent and just about 20 percent of it is attributed to the high and medium quality products.The causes of such situation were weakness of Lithuanian Economic Development Agency (LEPA), not enough information on foreign markets, low value added of exported goods, unwillingness of managers to take risk, lack of funds, very few logistic centers abroad, dependence on foreign distributors, intentional delays and underdevelopment of export insurance and export enhancement and promotion framework. Lithuania's membership in EU crashed barriers for Lithuanian goods composed by Russia. The export of goods and services from Lithuania to Russia has been growing successfully from 2005. The most interesting and new export promotion tools used in Germany, Austria, Pakistan, India Sweden and other developed countries has been analyzed as to compare with measures and weaknesses of tools used in Lithuania. The gap between developed and developing countries like Lithuania remains significant in the development of new products, quality, structure of goods exported, performance of environmental and safety requirements. As the result of the research the main strategic directions for export development and promotion for Lithuania are suggested. [From the publication]

ISSN:
1392-2785; 2029-5839
Related Publications:
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/18246
Updated:
2018-12-17 12:05:28
Metrics:
Views: 28    Downloads: 1
Export: