LTPiliečių dalyvavimui visuomenės gyvenime bei valstybės valdyme skiriama ypač daug dėmesio, jis vertinamas kaip vienas iš svarbiausiųjų pilietinės visuomenės kūrimosi ir stiprėjimo garantų. Straipsnyje, remiantis tyrėjų grupės (I.Zaleskienės, G.Kvieskienės, G.Misiūnienės, R.Gulbino) atlikto empirinio tyrimo "16-24 metų jaunimo visuomeninis aktyvumas" duomenimis, analizuojama Lietuvos jaunimo visuomeninio aktyvumo raiška, apibūdinami šios raiškos komponentai: kognityvinis, efektinis, praktinis. Tyrimas buvo atliktas 2006 m. gegužės-birželio mėnesiais, apklausta 1360 vidurinių mokyklų (bendrojo lavinimo ir profesinių) X-XII klasių mokinių ir 1135 aukštųjų mokyklų (universitetų ir kolegijų) studentų (tiriamieji atrinkti lizdiniu, atsistiktiniu-klasteriniu būdu, jie reprezentuoja įvairius mokymo institucijų tipus). Pirmajame straipsnio skyriuje atskleidžiama pilietinio dalyvavimo samprata, nagrinėjamas jaunimo pilietinio dalyvavimo teisinis reglamentavimas, išskiriant vaikų ir jaunimo iki 18 metų dalyvavimo ypatumus. Antrojoje dalyje, remiantis teorinėmis įžvalgomis, identifikuojamas Lietuvos jaunimo aktyvumo modelis, aptariami aktyvumo motyvai bei pasyvumo priežastys. Nurodoma, kad jaunimo visuomeniniam dalyvavimui Lietuvoje sąlygos yra pakankamos ir kad jaunimas linkęs vadovautis straipsnyje nagrinėtų dalyvavimo modelių socialinėmis idėjomis. Asociacijų ir savivaldos veikloje dalyvauja apie trečdalis mokyklinio jaunimo, su amžiumi aktyvumas mažėja. Išskirtos ir svarbiausios problemos, darančios įtaką mokinių pasyvumui.Reikšminiai žodžiai: Visuomeninis aktyvumas; Dalyvavimo raiška; Pilietinio dalyvavimo modeliai.
ENParticularly great attention is paid to the participation of citizens in public affairs and state management; it is regarded as one of the most important guarantors for the creation and consolidation of civil society. The article, with reference to the data of empirical study "Social activity of the youth aged 16-24" conducted by a group of researchers (I. Zaleskienė, G. Kvieskienė, G. Misiūnienė, R. Gulbinas), analyses expression of social activity of Lithuanian youth, and describes the following components of expression: cognitive, effective and practical. The study was carried out from May to June in 2006, pupils of the X-XII grade from 1,360 secondary schools (comprehensive and vocational) and 1,135 students from higher education institutions (universities and colleges) were surveyed (selected by means of family, sporadic-cluster method, they represent different types of educational institutions). The first article reveals the concept of civil participation, examines a legal framework of youth civil participation distinguishing the participation features of children and youth under 18. The second part, on the grounds of theoretical insights, identifies the model of Lithuanian youth activity, discusses reasons for activity and causes of passivity. It is noted that the conditions for social youth participation in Lithuania are satisfactory, and that young people tend to follow the social ideas of participation models examined in the article. About a third of school youth take part in activities of associations and self-government, the activity decreases with age. The most important problems affecting passivity of pupils are also distinguished.