LTPolitinių partijų finansavimas - vienas iš labiausiai dinamiškų ir problemiškų viešosios teisės institutų, kuriame susipina įvairūs "tarpdalykiniai" klausimai, t. y. konstitucinės, administracinės, mokesčių ar baudžiamosios teisės aspektai. 1999 m. M. Bložė teigė, kad Lietuvoje politinių partijų finansavimas ir jo tyrimo problemos išgyvena tik embrioninį laikotarpį [23, p. 23]. Antruoju aspektu padėtis mažai tepasikeitė, nes iki šiol mokslinių tyrimų šiuo klausimu beveik nėra, o tuose, kurie buvo paskelbti, nėra išsamios Lietuvos situacijos analizės. Tai stebina, nes pastarųjų metų Lietuvos tikrovėje kaip niekada daug praktinių politinių partijų finansavimo neaiškumų ir "skandalų", kurie gali būti atitinkamai vertinami ir sprendžiami teoriniu (konceptualiu) požiūriu. Šis straipsnis - tai bandymas bent iš dalies užpildyti Lietuvos konstitucinės teisės mokslo spragą. Straipsnyje analizuojama, kokie subjektai ir kokiomis formomis turi teisę finansuoti Lietuvos politines partijas ir kokią tai turi įtaką jų nepriklausomumui. Autorė, atsižvelgdama į kitų Europos valstybių patirtį šioje srityje, atskleidžia Lietuvos politinių partijų finansavimo teisinio reguliavimo trūkumus ir pranašumus bei pateikia siūlytinų korekcijų rekomendacijas. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Politinės partijos; Finansavimas; Finansavimo modeliai; Political parties; Financing; Financing models.
ENThe lack of publicity and transparency in financing of political parties, ineffectiveness, insufficiency and inadequacy of legal regulation, undesirably close contact between "big" contributors and leaders of political parties, corruption - all democratic countries more or less frequently face similar problems in the sphere of financing political parties and its control. On purpose to control the financial torrents of political panics effectively it is foremost necessary to ascertain types of these and their peculiarities. That's the goal of this article. In it, on the grounds of party finance models examined by R. Williams and the experience of foreign countries, the Lithuanian topicalities concerning financing of political parties arc analyzed. As in most democratic countries, in Lithuania all models of financing of political parties described by R. Williams, i. c. internal, external and state financing of political parties, exist too. However, considering the state financing of political parties particularities, which challenge for the separate publication, in this article are analyzed only the former two models. Regardless of many similarities with other countries, Lithuania has its own specific features of regulating on financing of political parties. [...] In comparison with the other countries of Central and Eastern Europe, Lithuania can be considered as progressive one because of the establishment of some preventive measures (the publicizing of contributors and so on), however, this only partial solves the problems arising in the scope of financing of political parties. [From the publication]