LTŽiniasklaidoje dažnai pasigirsta atgarsiai apie neveiksmingus sveikatos sistemos pokyčius, apie nepatenkintus pacientus bei medikus. Tačiau ar nepasitenkinimas sveikatos priežiūros įstaigų veikla kyla vien iš lėšų trūkumo, ar egzistuoja ir kitos priežastys, iki galo nėra aišku.. Europos kokybės vadybos fondas (EFQM) sukūrė ir išplėtojo principus (Fundamental Concepts of Excellence), kuriais remiantis buvo sukurtas EFQM Tobulumo modelis, padedantis įvertinti ir gerinti organizacijų veiklą. Tyrimo tikslas - įvertinti Lietuvos sveikatos priežiūros įstaigų veiklos atitiktį Europos kokybės vadybos fondo (EFQM) principams. Šiame darbe tyrimo objektu pasirinktas sveikatos priežiūros įstaigų personalas. Tiriama visuma - gydytojai ir slaugytojai. Informacijai gauti naudojama anketinė apklausa. Anketa sudaryta vadovaujantis EFQM principais. Iš atlikto tyrimo paaiškėjo, kad Lietuvos sveikatos priežiūros įstaigos nepilnai vadovaujasi šiais EFQM principais: pirmuoju - orientacija į rezultatus, antruoju - orientacija į vartotojus, trečiuoju - vadovavimu ir tikslo pastovumu, ketvirtuoju - vadovavimu remiantis procesais ir faktais, penktuoju - žmonių tobulėjimu ir dalyvavimu, šeštuoju - tęstiniu mokymusi, gerinimu ir inovacijom. Lietuvos valstybinės sveikatos priežiūros įstaigos vadovaujasi septintuoju - partnerystės plėtojimo, aštuntuoju - bendrosios socialinės atsakomybės EFQM principais. Taip pat paaiškėjo, kad ne vien dėl nepakankamo finansavimo kyla problemos sveikatos priežiūros įstaigose, tačiau taip pat dėl nepakankamo personalo įtraukimo į paslaugų tobulino veiklą, nepakankamo dėmesio profesinių klaidų prevencijai bei nepilnai suvoktos kvalifikacijos kėlimo reikšmės t.y. organizacijų vadybos problemų. [Iš leidinio]
ENIn mass media of Lithuania there are frequently analyzed questions about inefficient reform of health care system of Lithuania, unsatisfied patients and health personnel. There is no evidence if dissatisfaction appears only because of financial shortage or because of other factors. The European Foundation for Quality Management (EFQM) has developed the Fundamental Concepts of Excellence and promoted the EFQM Excellence Model. The EFQM Excellence Model was introduced as the primary framework for assessing and improving organizations, in order that they might achieve sustainable advantage. The aim of this paper is to estimate correspondence between Lithuania national health care organizations' performance and the Fundamental Concepts of Excellence. Questionnaires were being used to find information about Lithuania national health care organizations. Research is based on one of non-probability sampling methods - quota sampling. There were decided to give questionnaires for Vilnius University Hospital Santariškiu Klinikos and Hospital of Varena for doctors and nurses. In the survey took part 76 respondents from Vilnius University Hospital Santariškiu Klinikos and 35 respondents form Hospital of Varena. To analyze results of the survey there were used grouping, statistical means, calculation of percentage; correlation coefficient was used to find out the strength and direction of variables. The research results showed that Lithuania national health care organizations are not fully following these Fundamental Concepts of Excellence: Results Orientation; Customer Focus; Leadership and Constancy of Purpose; Management by Processes and Facts; People Development and Involvement; Continuous Learning, Innovation and Improvement.In addition, Lithuania national health care organizations are following these Fundamental Concepts of Excellence: Partnership Development; Corporate Social Responsibility. It was found that financial shortage is not the only concern of Lithuania national health care organizations, but also insufficient health personnel involvement in improvement of organizational performance, inadequate attention to professional mistakes prevention and a lack of understanding of qualification improvement importance. All these issues stand for managerial organization concerns. It was also found that there is no or pour difference in attitude of various age group health personnel. In addition, the opinion of respondents' is not influenced by their working place nor by the position of the work. [From the publication]