Eksporto kainos nustatymo metodai ir jų parinkimą sąlygojantys veiksniai Lietuvos eksportuotojų pavyzdžiu

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Eksporto kainos nustatymo metodai ir jų parinkimą sąlygojantys veiksniai Lietuvos eksportuotojų pavyzdžiu
Alternative Title:
Export price determination methods and factors influencing the choice of these methods : the case of Lithuania
In the Journal:
Ekonomika ir vadyba [Economics and management]. 2007, Nr. 12, p. 882-888
Summary / Abstract:

LTVienas pagrindinių eksportuotojo kainodaros sprendimų - kainos nustatymo metodo pasirinkimas. Eksporto kainos skaičiavimo metodai straipsnyje suskirstyti į tris grupes: orientuoti į kaštus, orientuoti į paklausą ir orientuoti į konkurentus. Aptarus teorinius šių metodų taikymo privalumus ir trūkumus, pasirinkimo konkrečiais atvejais tikslingumą ir išskyrus dažniausiai mokslinėje literatūroje sutinkamus kainos skaičiavimo metodo parinkimą apsprendžiančius išorinės ir vidinės aplinkos veiksnius, straipsnyje nagrinėjami Lietuvos eksportuotojų kainodaros strategijos tyrimo rezultatai. Tyrimo rezultatų analizė parodė, kad 64 proc. apklaustųjų įmonių pirmenybę teikė kaštais grindžiamiems kainos nustatymo metodams. Svarbiausiais eksporto kainos nustatymo metodo parinkimą sąlygojančiais veiksniais buvo įvardinta konkurentų kainos eksporto rinkoje, eksporto rinkos konkurencijos intensyvumas, įmonės tikslai, produkto kaštai, rinkos paklausos elastingumas kainos atžvilgiu, eksporto rinkos struktūra bei eksporto rinkos vartotojų išprusimo lygis. Siekiant įvertinti, kurie veiksniai svarbesni į kaštus orientuotus ir į konkurentus orientuotus kainos nustatymo metodus besirenkančių eksportuotojų grupėms, atlikta šių grupių vertinimo rezultatų palyginamoji analizė. Tarp šių grupių nustatyti statistiškai reikšmingi skirtumai vertinant tokių aplinkos veiksnių svarbą eksporto kainos nustatymo metodo parinkimui, kaip eksporto rinkos struktūra, produkto pobūdis, produkto gyvavimo ciklas, eksporto rinkos konkurencijos intensyvumas, įmonės eksportavimo patirtis, konkurentų kainos eksporto rinkoje bei įmonės dydis.Reikšminiai žodžiai: Eksporto kainodara; Kainos nustatymo metodai; Išorinės ir vidinės aplinkos veiksniai; Export pricing; Price determination methods; External factors; Internal factors.

ENLithuania's local market size is small, therefore the development of the country's industry is largely dependant on its export amounts. The price of a product in the export market, determined by its production costs, transport costs, customs duty, the import countries' value added and other taxes, is a very important factor determining the ability of Lithuanian exporters to compete in the global market. The aim of the paper is to analyze export price determination methods and to identify and discuss the main external environmental factors and internal organizational characteristics that influence the choice of these methods. Export price determination methods are classified under three categories: cost-based methods, demand-based methods and competition-based methods. These three are divided into numerous different pricing methods. The merits and demerits of application of these pricing methods and the expedience for choosing them in particular cases are discussed; the most important external and internal environmental factors that influence the export price calculation approach are explored. The generalized results of the research of Lithuanian exporters pricing strategies' are presented in the article: the most popular price determination methods are established and the main factors that influence the choice of these methods are identified. The research results pointed out that 64 percent of questioned Lithuanian exporters preferred cost-based pricing methods.It was found that export price calculation approach is determined by such environmental factors as the price level of the competitors in the export market; the competitive intensity of the export market; the goals of a company; product costs; the price elasticity of demand; the structure of the export market and the customer sophistication level. In order to evaluate the most important factors to the exporters' group that chose cost-based methods, and to the exporters' group that chose competition-based methods, the comparative analysis was made. The statistically significant differences were identified between these two groups in their estimation of the influence of such environmental factors as the structure of the export market; the nature of the product (consumer commodities, manufacture-technical purpose); product life cycle; the competitive intensity of the export market; the company's export experience; the price level of the competitors in the export market and the size of the company. The companies that use competition-based export pricing methods gave higher scores to all the above mentioned factors. Research is based on systematic and comparative analysis of the scientific literature. Empirical research is based on expert evaluation, and analysis of the research results is based on various statistical methods. [From the publication]

ISSN:
1822-6515
Related Publications:
Marketingas / Vytautas Pranulis, Arvydas Pajuodis, Sigitas Urbonavičius, Regina Virvilaitė. Vilnius : Garnelis, 2008. 602 p.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/17889
Updated:
2018-12-17 12:04:46
Metrics:
Views: 35    Downloads: 4
Export: