LTŠiuolaikinės verslo rinkos tendencijos lemia tai, kad ne visos socialinės grupės yra pajėgios konkuruoti, kad pradėtų verslą. Todėl Europos Sąjungos šalyse yra sprendžiami socialinės atsakomybės klausimai, kuriamos įvairios programos. Mokslininkai išskiria pasyvias ir aktyvias socialinės paramos formas. Viena iš valstybės socialinės atsakomybės realizavimo aktyvių formų yra socialinių įmonių steigimosi skatinimas. Todėl šio straipsnio tikslas yra ištirti socialinių įmonių statusą įgijusių įmonių padėtį Lietuvos rinkoje. Socialinės įmonės steigiamos tikslu įdarbinti tam tikroms tikslinėms grupėms priklausančius asmenis, praradusius profesinį ir bendrąjį darbingumą, ekonomiškai neaktyvius. Lietuvoje atlikti socialinių įmonių veiklos tyrimai rodo, kad Socialinių įmonių įstatymas nepakankamai skatina verslininkus užsiimti socialinių įmonių verslu ir įtraukti į veiklą tikslinių grupių žmones. Socialinį statusą siekiančių įgyti įmonių galimybės yra varžomos, nes įstatyme numatytas minimalus darbuotojų skaičius, neremtinos veiklos rūšių sąrašas. Veikiančioms įmonėms sudėtingiau įgyti socialinių įmonių statusą, nes jau steigimo dokumentuose privaloma nurodyti juridinio asmens veiklos tikslus, susijusius su tikslinėms grupėms priklausančių asmenų įdarbinimu, jų darbinių ir socialinių įgūdžių lavinimu bei socialine integracija. Socialinės įmonės statuso įgijimas yra sudėtingas, daug laiko ir specifinių žinių reikalaujantis procesas. Šiuo metu Lietuvoje veikia 35 socialinės įmonės, jose dirba apie 2 tūkstančiai darbuotojų. Tai sudaro tik 0,1 proc. visų Lietuvoje veikiančių verslo įmonių. Socialinių įmonių plėtrą Lietuvoje stabdo ir priimta ydinga neremtinos veiklos koncepcija.Reikšminiai žodžiai: Socialinė įmonė; Neremtina veikla; Valstybės vykdomos paramos formos; Socialinė integracija; Asmenų tikslinės grupės; Social enterprise; Unsupported activity; Forms of state support; Social integration; Objective groups of individuals.
ENModern business market tendencies determine that not all social groups are able compete in order to start business. Therefore, in the EU social responsibility issues are solved and various programmes are created. Scientists accentuate passive and active forms of social security. Encouragement of social enterprises establishment is one active form from state social responsibility implementation. Therefore the objective of this article is to investigate status of social enterprises in Lithuania. The following methods are used in this article: analysis of scientific literature and legislation, generalization methods. France was the firs country which has implemented the idea of social enterprises that were established in 1980. Currently, in the EU state members there are about 900 thousand social employment enterprises and they amount nearly 10% of national product and employment. 132 thousand of them are corporate enterprises (cooperatives) that have 83, 5 million members and 2, 3 million employers. In Lithuania social enterprises are not new juridical format of business enterprises. Social enterprises are established in order to employ individuals who belong to particular objective groups and who lost their professional and common efficiency, who are economically inactive and cannot compete in labour market in equal rights. Also, social enterprises encourage these individuals to rejoin labour market, their social integration and reduce social disjuncture. In Law of Social Enterprises of Republic of Lithuania there are marked five objectives groups of individuals they are the following: 1) disabled individuals who belong to I, II or III disability group.2) permanent unemployed; 3) individuals who will get old-age pension after five years; 4) mother or father who one actually looks after and educates a child until 8 years old; 5) individuals who are returned from imprisonment. In Lithuania there are accentuated social enterprises of disabled persons. Researches show that in the EU exist various formats of social enterprises or state support forms for such enterprises. However, it is possible to accentuate common features of all social enterprises: 1) profit-making enterprises; 2) enterprises gain the status of social enterprise achieving social objectives. However, in every country social objectives can differ. In Lithuania researches about social enterprises activity show that the Law of Social Enterprises not enough encourages businessmen to take business of social enterprises and involve individuals from objective groups in this activity. The opportunities of enterprises that achieve to gain social status are limited because in the Law minimum number of employers and the list of not supported activity sorts are provided. Active enterprises can gain social status more complicatedly because in establishment documents already it is compulsory to indicate juridical person's objectives that must be related to employment of individuals that belong to objective groups also to training of their working and social skills and social integration. Gaining social status is a complicated process because it takes a lot of time and specific knowledge. Currently in Lithuania there are 35 social enterprises and 2 thousand individuals are employed. It is only 0, 1% of all active business enterprises in Lithuania. In Lithuania the development of social enterprises is stopped by faulty conception of not supported activity. [From the publication]