LTStraipsnis sukurtas vieno žymiausio Baroko epochos poeto Zbignievo Morštino (Zbygniew Morsztyn, apie 1628--1689) poezijos, veiklos, religinių nuostatų analizei. Jo gyvenimas buvo susijęs su Kristupu ir Boguslavu Radvilomis, kuriems jis iki mirties ištikimai tarnavo. Z. Morštinas rašė epitafijas, epigramas, trėnus, epitalamijus, emblemas, poemas, eiliuotus laiškus. Jam būdinga savistaba, ironija, pastangos derinti individualią refleksiją, epiškumą, epigraminį žaismingumą, patriotinius ir religinius motyvus. Z. Morštinas išgarsėjo eilėraščių rinkiniais "Namų mūza" (Muza domowa apie 1675 m.) ir "Emblemos" (Emblemata apie 1680 m.). Jo poezija remiasi kontrastų, antinomijų, "priešybių vienybės" principu. Z. Morštinas įtvirtino poezijoje asmenišką, intymų kalbėjimą, paprastų, kasdieninių išgyvenimų raišką. Jis taip pat rėmėsi populiariomis Baroko epochoje "dieviškos-žemiškos" meilės antitezėmis, "Giesmių giesmės" motyvais. [autoriaus tekstas]Reikšminiai žodžiai: Baroko poezija; Literatūra; Z. Morštinas; Radvilos (Radziwill; Radvila family); Lithuanian literature; Z. Morsztyn; Poetry of Baroque.
ENThe present article is an analysis of Zbygniew Morsztyn's (1628- 1689) - a famous poet of Baroque epoch - creative work, its links with poet's environment, history of the fate of Arians, personal experience and religious convictions. Morsztyn legalized the genre of emblem in Baroque literature, created on the motifs of the "Song of songs" mediating on the metaphysical expression of amor divinus - amor profanus. Z. Morsztyn wrote epitaphs, epithalamiums, emblems, poems, letters in verse. This characteristic features were - introspection, irony with respect to himself and other people, efforts to combine an individual reflection, panoramic epos and epigramic playfulness, patriotic motifs. Z. Morsztyn's poetry is based on the principle of contrasts, comparison of antinomies and "unity of opposites". The apologetics of the joys of life, love and peace are followed by dramatic speculations about the meaning of life leading to a dramatic conclusion that human life is "a dream and shadow" (sen i cień), "night", "life illusion", "presence of death". In the sense of genre and spiritually Z. Morsztyn's poetry is closely linked with the creative work of his fellow poets Daniel Naborowski, Samuel Przypkowski and Salamon Risinski. At the same time it brought in the Baroque literature its own colours and experience. [From the publication]