Atšvaitų naudojimas kaip mokinių atsakomybės ugdymo galimybė

Direct Link:
Collection:
Mokslo publikacijos / Scientific publications
Document Type:
Straipsnis / Article
Language:
Lietuvių kalba / Lithuanian
Title:
Atšvaitų naudojimas kaip mokinių atsakomybės ugdymo galimybė
Alternative Title:
Use of pedestrian reflectors as one of the self-protection aspects
In the Journal:
Socialinis ugdymas [Social Education]. 2007, Nr. 4 (15), p. 120-128
Summary / Abstract:

LTStraipsnyje analizuojamas atšvaitų panaudojimas kaip vienas iš esminių savisaugos aspektų. Lietuvoje atliktų tyrimų analizė rodo, kad saugaus pėsčiųjų kompetencijos ugdymui mokyklose turi būti skiriamas didelis dėmesys. Kiekvienas mokytojas turėtų atkreipti dėmesį į mokinių elgesį gatvėje, aptarti susidariusias situacijas tiek pamokų metu, tiek ir po jų ar prieš jas. Pabrėžtina, kad vien mokytojo pastangų formuojant vaiko elgesio modelį nepakanka. Didžiulį poveikį vaiko elgesiui daro ir visuomenė, kuri saugaus eismo aspektu dažniau formuoja netinkamus elgesio modelius, negu tinkamus. Tą paliudijo ir atliktas atšvaitų naudojimo tyrimas, kuris buvo viena "Saugaus eismo mokymas mokyklose" tyrimo, Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos užsakyto 2007 m., sudėtinių dalių. Tyrimui keltas tikslas - išsiaiškinti 1-4 ir 5-8 klasių mokinių atšvaitų nešiojimą bei taisyklingą ėjimą per gatvę ar kelią. Tyrimu nustatyta, kad atšvaitus nešioja beveik visi pradinių klasių mokiniai. Tai leidžia kelti prielaidą, jog atšvaitų nešiojimas pradinėje mokykloje yra stebimas ir kontroliuojamas procesas. Tačiau jų nešiojimas 5-8 klasėse nėra dažnas, todėl dirbant su vyresniais mokiniais reikia imtis papildomų metodinių priemonių, siekiant paskatinti juos sąmoningai nešioti atšvaitus. Nustatyta, kad mokiniams nėra pakankamai išugdyti saugaus eismo gebėjimai: numatyti rizikingas eismo situacijas; laiku pastebėti ir įvertinti pavojaus šaltinius; susidaryti atitinkamą eismo situacijos vaizdinį; tinkamai veikti - priimti teisingą sprendimą. Tyrimo metu nustatyta, kad atšvaitai mūsų visuomenėje nėra populiarūs, tyrimo duomenys parodo, kad nors ir vykdomos įvairios akcijos, tačiau ne visi atsižvelgia į galimas neatsakingumo pasekmes. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Mokiniai; Saugumas keliuose; Atšvaitų nešiojimas; Atsakomybė.; Mokiniai; Atsakomybė.

ENThe article discusses the use of pedestrian reflectors as one of the essential aspects of self-protection. The analysis of the research results conducted in Lithuania necessitates a particular attention to development of pedestrian safety competence at school. Each teacher should be concerned about school learners' behaviour in the street and they should discuss the current situation. It has to be emphasised that only teachers' efforts are not enough to form child's behaviour model. Child's behaviour is, to big extent, affected by the society, which, unfortunately, is tended to create inappropriate rather than appropriate behaviour models. Such tendency was clearly demonstrated by the research into the situation of pedestrian reflector use, which was an integral part of the research "Safe Traffic Education at Schools". The goal of the research was to investigate wearing/not wearing of pedestrian reflectors and safe/risky crossing of the street among school learners from 1 to 4 and from 5 to 8 forms. [...] It was identified that the absolute majority of primary school learners wear pedestrian reflectors. [...]However, the research revealed that wearing of reflectors is not common among 5th -8th formers and that almost half of them seldom wear pedestrian reflectors. [...] The results showed that the school learners lack safe traffic skills: to identify risky traffic situations; to timely observe and evaluate source of danger; to establish adequate image of traffic situation; to act appropriately: to make a correct decision. It was also established that wearing of pedestrian reflectors is not "popular” in our society. The results of the investigation show that though different safety campaigns are organised, not everybody takes them into consideration. [From the publication]

ISSN:
1392-9569; 2351-6011
Related Publications:
Vaikų saugaus eismo mokymas: teoriniai aspektai / Rytis Vilkonis. Pedagogika. 2001, 54, p. 180-186.
Permalink:
https://www.lituanistika.lt/content/17834
Updated:
2020-07-28 20:26:20
Metrics:
Views: 14    Downloads: 1
Export: