LTMokslo tyrimai įvairių kalbų šalyse raštingumo raidai skiria ypatingą dėmesį. Darbe siekiama įvertinti besiformuojančio raštingumo komponentų ir šeimos veiksnių sąveiką priešmokykliniame amžiuje ir pirmoje klasėje lietuvių kalbos kontekste. Šio darbo rezultatai rodo, kad besiformuojantis raštingumas nėra vientisas konstruktas, nes besiformuojančio raštingumo komponentai sudaro du faktorius - rašytinės kalbos (žinių apie raides bei raidės-garso ryšį, fonologinio supratimo, žodžių skaitymo ir žodžių rašymo komponentai) bei sakytinės kalbos ir fonologinės atminties (kalbos supratimo ir fonologinės atminties komponentai), kurių struktūra parodo savitą besiformuojančio raštingumo komponentų sąveiką būdingą pereinant iš priešmokyklinio į mokyklinį amžių lietuvių kalbos kontekste. Besiformuojančio raštingumo komponentų sąveikos modelis atitinka tiek skaidrių, tiek neskaidrių rašybos sistemų (anglų, danų, suomių, indoneziečių ir kt.) sąveikos ypatumus - žinios apie raides ir fonologinis supratimas priešmokykliniame amžiuje yra svarbūs veiksniai prognozuojant žodžių skaitymo ir rašymo lygį pirmoje klasėje. Nustatyta, kad reikšmingai pranašesni vaikų iš turtingos namų raštingumo aplinkos besiformuojančio raštingumo komponentų, sudarančių rašytinės kalbos faktorių, skirtumai nustatyti priešmokykliniame amžiuje, išlieka ir pirmoje klasėje -vieneri mokslo metai mokykloje nesumažina rašytinės kalbos įgūdžių (žodžio skaitymo, žodžio rašymo, fonologinio supratimo ir skaitymo supratimo) skirtumų skirtingoje namų raštingumo aplinkoje.
ENParticular attention is given to the development of literacy by scientific studies in the countries of different languages. The paper aims to evaluate the interaction of factors of emerging literacy components and family in the context of Lithuanian language during the pre-school age and in the first class. The study results suggest that emerging literacy is not a single construct, as the emerging literacy components make two factors - the written language (knowledge of letters and relationship between letter-sound, phonological awareness, word reading and writing components of words) and spoken language and phonological memory (speech awareness and components of phonological memory), the structure of which shows unique interaction of emerging literacy components inherent during the transition from pre-school to school age in the context of the Lithuanian language. Interaction model of emerging literacy components is in character with interaction singularities of both limpid and non-limpid spelling systems (English, Danish, Finnish, Indonesian, etc.) - the knowledge of letters and phonological awareness in the pre-school age are important factors in predicting the level on word reading and writing in the first class. It was found that the differences of emerging literacy components constituting the factors of written language are significantly superior for children from literacy-rich home environment which were determined in the pre-school age, remain in the first class, too; one school year does not lessen differences of written language skills (word reading, word spelling, phonological awareness and reading comprehension) in the environment of different home literacy.