LTStraipsnyje analizuojama vadovo-lyderio kompetencijų raiška Lietuvos bendrojo lavinimo mokykloje kaip besimokančioje organizacijoje, išryškinami esminiai besimokančios organizacijos bruožų ypatumai bendrojo lavinimo mokykloje bei teoriškai pagrindžiamos vadovo-lyderio kompetencijos mokykloje kaip besimokančioje organizacijoje. Taip pat straipsnyje aprašomi kiekybinio tyrimo rezultatai, padėję įvertinti mokyklos kaip besimokančios organizacijos formavimosi tendencijas bei vadovo-lyderio kompetencijų raišką šiuolaikinėje besimokančioje mokykloje. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Besimokančios organizacijos bruožai; Lietuvos bendrojo lavinimo mokykla; Vadovo-lyderio kompetencijos; Features of a learning organization; Lithuanian school of general education and head teacher's competences; As a leader.
ENThe article analyzes the expression of school head teacher's competences as a leader in a learning organization, highlights the essential features of a general education school as a learning organization and suggests theoretical argumentation of school head teacher's competences as a leader in a learning organization. The article as well includes the description of the results gained during a quantitative research that enables to assess the tendencies of school development as a learning organization and the expression of head teacher's competences as a leader in present-day learning school. [From the publication]