LTMokinių kūrybiškumas ir sveikatos kontrolė yra svarbūs paauglio psichosocialinės raidos bei mokymosi veiklos veiksniai. Tyrimo tikslas buvo ištirti paauglių kūrybiškumo, sveikatos kontrolės lokuso ir mokymosi sėkmės rodiklių raišką bei sąsajas. Tyrime taikytos metodikos: kūrybiškumo klausimynas (V. Petrulis, 1988) ir daugiamatė sveikatos kontrolės lokuso skalė (K. Wallston, 1978) (MHLC). Tyrimu nustatyta, kad paauglystėje tarp kūrybiškumo ir sveikatos kontrolės lokuso subskalių bei mokymosi sėkmės yra ryšys. Paauglystėje, nors ir sunkiai, formuojasi vidinės kontrolės lokusas, o mokinių kūrybinė (meninė) veikla padeda šiame sudėtingame asmenybės raidos procese. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Paaugliai; Kūrybiškumas; Sveikatos kontrolės lokusas; Mokymosi sėkmė; Adolescent; Creativity; Health control locus; Achievement in learning.
ENThe main purpose of this research was to analyse the peculiarities of creativity, Health control locus and achievement in learning of adolescent (219 pupils of 9–10 grades general education and art oriented specialization). methods: K. Wallston (1978) multidimensional scale health locus of control (MHLC). MHLC provides measures of three dimensions of health locus of control: Internality; Chance and Powerful others. Personality creativity questionnaire by V. Petrulis (1988, 1991) The main results of research are: 1. Parameters reflecting senior pupil’ creativity are higher with statistical significance in classes specializing in arts rather than those of pupils learning in general education. 2. there was found statistically significant negative low correlation between the indexes of senior pupils’ creativity – “originality” and the indicator of health control locus chance (CHC) (r = –0.202, p = 0.045); “intuition” and “internality” (HLC) (r = –0.282, p = 0.005). 3. there was the negative correlation between the achievements in learning and the indicator of health control locus chance (cHc) of senior pupils in genera education. [From the publication]