LTŠiame straipsnyje nagrinėjamas gimnazijų mokytojų požiūris į elektroninę mokinių pažangos ir pasiekimų vertinimo sistemą. Straipsnyje laikomasi nuostatos, kad elektroninė mokinių pažangos ir pasiekimų vertinimo sistema – nauja grįžtamojo ryšio priemonė, taikoma mokinių pasiekimams vertinti, susidedanti iš elektroninio dienyno, elektroninės mokinių pažangos ir pasiekimų vertinimo knygelės. apklaustų gimnazijos mokytojų požiūris į elektroninę mokinių pažangos ir pasiekimų vertinimo sistemą nėra vienareikšmis. Jį lemia mokytojų pedagoginio darbo stažas, mokomojo dalyko specifika. gimnazijos mokytojai mano, kad elektroninė mokinių pažangos ir pasiekimų vertinimo sistema palengvina bendravimą su mokiniais, mokinių tėvais ar globėjais, gerina mokinių lankomumą, pažangumą. naudojimasis elektronine mokinių pažangos ir pasiekimų vertinimo sistema tobulina mokytojų informacinių komunikacinių technologijų taikymo gebėjimus. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Grįžtamasis ryšys; Elektroninė mokinių pažangos ir pasiekimų vertinimo sistema; Feedback; Electronic assessment system.
ENThis research was aimed at the attitude of gymnasia teachers’ to electronic assessment system as a new means of feedback. The system includes the electronic register and the electronic record book of student achievement assessment. The electronic student achievement assessment system is a new means of feedback changing traditional printed means. The electronic student achievement system is the reality of educational practice though its educational effectiveness is hardly examined. To tell the truth, the educational research isn’t enough in the other countries, as well. The results of the research revealed that electronic student achievement assessment system has an impact on the quality of feedback: it facilitates the intercommunication between educational subjects, increases student attendance and level of achievement, encourages the usage of informational technologies, provides up to date information on students, their attendance and achievements. Educational electronic record of student achievement system depends on pedagogical skills, the subject, but doesn’t depend on gained qualification. The most favorable assessment of the means of feedback is given by young teachers; meanwhile the least favorable assessment is done by older teachers. The effectiveness of the new educational electronic record of student achievement assessment system depends on technical assumptions. It’s important to supply with computers different subject classes. Teachers should be incited to apply formative assessment; they should tend to use indirect assessment by providing comments on students’ achievements. It’s necessary to create technical conditions for teachers to correct inaccuracies by themselves in the electronic record books of students’ achievement assessment system. [From the publication]