LTSavarankiškumo ugdymo problema nėra nauja, tačiau dėl tyrimo objekto platumo, sudėtingumo ir vis spartėjančios socialinio gyvenimo kaitos išlieka aktuali. Siekiant atskleisti studentų (būsimųjų technologijų mokytojų) savarankiškumo raiškos pažintinėje veikloje ypatumus, buvo atliktas empirinis tyrimas. Tirti 366 Vilniaus pedagoginiame ir Šiaulių universitetuose technologijas studijuojantys studentai. Jų savarankiškumas įvertintas kognityviuoju, emociniu ir veiklos aspektais. Tyrimo metodai buvo savarankiško žmogaus savybių aprašas, klausimynas, grupiniai ir individualūs pokalbiai su studentais, studentų veiklos stebėjimas. Tyrimo duomenys parodė, kad tik daugiau nei pusė studentų dažnai veikia savarankiškai, o trečdalis jų savarankiškus veiksmus atlieka nelabai dažnai. Pateikiamas studentų savarankiškumo raiškos pažintinėje veikloje modelis. Nurodoma, kad studentų savarankiškumo esmę parodo smalsumas, iniciatyvumas, organizuotumas, kūrybiškumas. Sudarytų skalių homogeniškumo ir faktorinės analizės rezultatai leidžia teigti, kad visi į modelį įtraukti empiriniai požymiai yra glaudžiai susiję ir tinka technologijų studentų savarankiškumo raiškai tirti. Atskleisti studentų patiriami emociniai savarankiškos veiklos išgyvenimai. Nurodoma, kad išgyvenamų teigiamų emocijų stabilumas siejasi su savarankiškumo raiškos veikloje stabilumu. Straipsnyje pateikiamos rekomendacijos, kaip skatinti technologijų studentų savarankiškumą bei teigiamus emocinius išgyvenimus savarankiškoje veikloje.
ENStudents' self-dependence in their activity and the model of its research is described in this article. Taking into account the concrete data of research the peculiarities of manifestation of future technology teachers' self-dependence and experienced emotions in their self dependent activity arc discussed. The researches demonstrate that more than a half of the students frequently act self-dependently, however self-dependence in the activity of one third of the students is not sufficiently stable. Significant correlation between various forms of self-dependence and self-dependence as an integral characteristic shows that all manifestations identified in the research model may have impact on the encouragement of self-dependence. Most often self-dependence in the students' activity reveals itself through curiosity, and most seldom it is revealed through creativity. Therefore, seeking to develop self dependence of technology students it is important to refer to curiosity and organization as well as to pay more attention to the enhancement of initiativeness and creativity. In the course of a self-dependent activity students frequently experience positive emotions (joy) while negative emotions (sadness) arc experienced much more seldom. Students who seldom experience joy in self-dependent activity more seldom act creatively. Therefore, it is very important to enhance positive emotions by looking for new ideas, seeking for new results of activity, acting in unusual situations. [From the publication]