LTLietuvių kalbos kultūros (specialybės kalbos) kursas yra privaloma disciplina aukštųjų mokyklų studentams. Valstybinės kalbos komisijos remiama programa nubrėžia pagrindinius kurso reikalavimus, akcentuoja svarbiausius dalyko tikslus ir uždavinius, dalyko apimtį (kreditais) ir pobūdį (teorinis, praktinis). Straipsnyje analizuojama, kaip aukštųjų mokyklų (universitetų ir kolegijų) kalbos kultūros (specialybės kalbos) programos atitinka joms keliamus reikalavimus, šiuolaikinės visuomenės ir darbo rinkos, studentų poreikius. Atlikta analizė atskleidė, kad skirtingi dalykų pavadinimai iš tikrųjų slepia tą patį turinį, dažnai nepagrįstai ir nemotyvuotai kartojamas vidurinės mokyklos kursas, suformuluoti dalyko tikslai ir uždaviniai platesni už patį dalyko turinį. Tačiau pastebimos tendencijos ugdyti studentų komunikacinę kompetenciją, plėtoti praktinius taisyklingos kalbos įgūdžius, skatinti paisyti kalbos normų, o ne akcentuoti klaidas. Straipsnio išvados galėtų padėti tobulinti lietuvių kalbos kultūros (specialybės kalbos) programas. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: Kalbos kultūra; Specialybės kalba; Kompetencijos; Langue usage; Professional phraseology; Competencies.
ENThe course on the Lithuanian language usage and professional phraseology at universities and colleges, one of constituent parts of the curriculum, should be very important for preparing specialists seeking to preserve the national identity and the Lithuanian language. A trend is observed that among the requirements for employment, employers indicate a good command of foreign language and do not emphasize the official language proficiency. [...] A survey was conducted on the peculiarities of the Lithuanian language usage at higher schools. One of the objectives of this survey was to analyze how courses on the language usage and professional phraseology are conducted at universities and colleges. [...] Programs were analyzed in several aspects, including goals of the course, workload, testing, structure, and content. The survey conducted was the only one such type survey in Lithuania therefore its data could be used for putting forward recommendations to higher schools, also for modelling new courses or improving their training process. The goal of this article is to analyze the content of the course on language usage and to foresee possibilities for its improvements. [...] After analysing the materials provided it can be stated that sufficient amount of time is devoted to the courses on language usage, yet too broad goals are formulated that do not always disclose the content of the subject. Not mistakes, but the language standards should be emphasized in the contents and process of training. The content of courses delivered at each school may differ, since consideration should be taken to both, the students' contingent and the type of speciality in the selection thereof. [From the publication]