LTPirmieji asmens profesionalizacijos etapai atsiranda dar mokykliniame amžiuje, tad profesijos pasirinkimo klausimai yra aktualūs edukologijos mokslo požiūriu. Ikiprofesinis ugdymas -svarbi profesijos pasirinkimo prielaida, nukreipta į moksleivių savęs pažinimo ir vertinimo bei sugebėjimų rinktis profesiją ugdymą. Tinkamam pasirinkimui būtina subręsti, tam svarbus ir tikslingas vadovavimas. Šiame straipsnyje siekiama apibūdinti ikiprofesinio ugdymo sampratą šiandienos požiūriu, nustatyti jos ryšius su kitomis profesinio orientavimo sampratomis: profesine orientacija, profesiniu rengimu, pašaukimu, profesiniu apsisprendimu ir kt. Ikiprofesinio ugdymo klausimais pradėta domėtis XIX a. - XX. a. pradžioje. Jis vadintas profesine orientacija arba orientavimu. Plačiau tyrinėti šią sritį imta pirmosios Nepriklausomos Lietuvos Respublikos laikotarpiu (1919- 1938 m.). Svarbiu įvykiu tuo metu tapo Lietuvos psichotechnikos ir profesinės orientacijos draugijos įsteigimas, A. Gučo (1937) knygos "Pašaukimas ir darbas išleidimas. Po Sovietinės okupacijos pažanga šioje srityje laikinai sulėtėjo, bet vėliau profesinis orientavimas vėl susilaukė tyrinėtojų dėmesio. Svarbus L. Jovaišos ir S. Kregždės organizacinės ir mokslinės veiklos vaidmuo - imtasi profesinio orientavimo pedagogikos kūrimo ir konsultavimo praktikos organizavimo, stengiamasi psichologiškai pagrįsti profesinį orientavimą. Atkūrus nepriklausomybę įvairiems profesinio orientavimo aspektams mokslininkai skiria nemažai dėmesio. Nepaisant to, žlugus senajai profesinio orientavimo sistemai, profesinio konsultavimo ir informavimo vaidmuo atiteko pavienėms darbo rinkos konsultacinėms tarnyboms, kurių pastangų padėti profesiją besirenkančiam jaunimui nepakanka.Reikšminiai žodžiai: Ikiprofesinis rengimas; Profesinis orientavimas; Ugdymas karjerai; Preprofessional education; Vocational guidance; Career education.
ENFirst stages of person professionalization appear at school age yet, so choice of profession-related questions is relevant in terms of science education. Pre-vocational education is an important precondition for the choice of profession, focused on education of pupils' self-awareness and self-evaluation as well as ability to choose a profession. It is necessary to get matured for a proper selection, a significant and purposeful leadership is important. This article aims to describe the concept of pre-vocational education in today's terms, to determine its relations with other concepts of vocational guidance: vocational orientation, vocational training, mission, professional determination and other. The interest in pre-vocational education started up in the XIX - at the beginning of XX centuries. It was called professional orientation or guidance. More extensive research in this field started during the first period of independent Republic of Lithuania (in 1919 - 1938). Hereupon, an important event was the establishment of Society of Lithuanian psycho-technique and professional orientation, publication of book "Mission and work" by A. Gučas (1937). After the Soviet occupation, progress has slowed down temporarily in this area, but later vocational guidance attracted attention of researchers. The role of organizational and scientific activity of L. Jovaiša and S. Kregždė is also important – steps for educational development of vocational guidance and organization of counseling practice have been taken, an attempt to justify vocational guidance psychologically have been made. After the restoration of independence, the scientists give their inconsiderable attention to various aspects of vocational guidance. Despite the collapse of old system of vocational guidance, the role of vocational counseling and information went to individual advisory services of labour market the efforts of which to help young people who are choosing the profession a.