LTStraipsnyje, remiantis „gatves vaikų" ir socialinių pedagogų kokybinio tyrimo rezultatais, atskleidžiami šių vaikų elgsenos ypatumai, jų šeimos charakteristika, santykis su mokykla. Ieškoma atsakymo į klausimus, kas lemia vaikų gyvenimą gatvėje, kaip „gatvės vaikai" vertina savo gyvenimo perspektyvas. Aptariamos sociopedagogines pagalbos „gatvės vaikams" teikimo galimybės. Nagrinėjami jų socializacijos problemų sprendimo būdai, pateikiama individualios sociopedagogines pagalbos „gatvės vaikams" teikimo metodika. [Iš leidinio]Reikšminiai žodžiai: „gatvės vaikai"; Socialinė integracija; Socializacija; Socialinis pedagogas; Sociopedagoginė pagalba; Subkultūra; „street children"; Social integration; Socialization; Social pedagogue; Socio-pedagogical assistance; Subculture.
ENThe article presents the results of the qualitative research on „street children" and social pedagogues, and on its basis analyzes the peculiarities of „street children" behavior, describes their families as well as relations between „street children" and school. The article seeks to answer, which factors augur children life in the street and what is „street children" opinion on their life perspectives? The means of sociopedagogical support to „street children" and the ways of how it can be provided are highlighted. The article also analyzes socialization problems of „street children", presents the ways of possible solutions. The methods of rendering the individual socio-pedagogical assistance to „street children" are discussed. [From the publication]